2024 decemberének legfelkapottabb reklámkampányai

2024 decemberének legfelkapottabb reklámkampányai

2024 végén a reklámipar ismét kitett magáért: az ünnepi szezonban számos kreatív és vírusként terjedő kampány jelent meg, amelyek nagy visszhangot váltottak ki a közönségből. Ezek között találunk megható karácsonyi kisfilmeket, különleges kreatív koncepciójú spotokat, influencerek és hírességek közreműködésével készült tartalmakat, sőt új marketingtrendeket meghatározó megoldásokat is. Az alábbiakban összegyűjtöttük a 2024 decemberében legfelkapottabb reklámokat, bemutatva, mi tette őket különlegessé – és mellékelve a hivatalos videóikat is a további élményhez.

John Lewis – The Gifting Hour (Karácsonyi reklám, 2024)

A brit John Lewis áruházlánc 2024-es karácsonyi filmje, The Gifting Hour, varázslatos utazásra viszi a nézőt. A történetben egy nővére számára tökéletes ajándékot kereső fiatal lány mesebeli kalandba csöppen: egy eldugott átjárón át saját gyerekkora emlékei közé utazik, hogy ráleljen az igazán személyes meglepetésre. A reklám különlegessége, hogy egyszerre szól az érzelmekhez és a nosztalgiához, miközben innovatív módon bevonta a közönséget is – John Lewis ugyanis országos TikTok-pályázatot hirdetett, ahol amatőr énekesek versenyezhettek a reklámban felcsendülő dal újraénekléséért . A győztes produkcióját karácsony napján mutatták be a tévében, ezzel is fokozva a kampány körüli buzzt.

Hatás: A The Gifting Hour óriási sikert aratott az Egyesült Királyságban. Egy elemzés szerint ez váltotta ki a legerősebb pozitív érzelmi reakciót a nézőkből az összes karácsonyi reklám közül: a megkérdezettek 55,5%-a intenzív pozitív érzésekről számolt be a reklám kapcsán. A videót online is milliók látták – csak a TikTokon több mint 4,4 millió megtekintést gyűjtött rövid idő alatt . A közönség és a szakma egyaránt „visszatérés a régi formához” értékelte a John Lewis idei filmjét, mivel ismét sikerült könnyeket csalnia a nézők szemébe az érzelmes történettel.

Hivatalos videó: Megtekintés YouTube-on

Disney – The Boy and The Octopus (Karácsonyi rövidfilm)

A Disney 2024-ben egy különleges, 4 perces ünnepi rövidfilmmel jelentkezett, amelynek címe The Boy and The Octopus. A Taika Waititi által rendezett kisfilm egy kisfiú és egy barátságos polip megható történetét meséli el: a tengerparti találkozástól kezdve végigkövethetjük, ahogy együtt élik át az ünnepi időszak csodáit és a mindennapok apró örömeit. A film tele van Disney-utalásokkal és húsvéti tojásokkal (megjelenik például egy Toy Story-figura és felcsendül A kis hableány híres dala, a Part of Your World is), ami a rajongók számára külön élvezetessé tette. Az érzelmes, családcentrikus történet sok néző szívét megérintette – a YouTube-on rengeteg kommentelő írt arról, hogy mennyire meghatotta a film, sokan „minden idők legjobb reklámjának” nevezték, és akadt, aki bevallotta, hogy könnyekre fakadt a nézése közben.

A kampány érdekessége, hogy egy nagy márka (Disney) reklám helyett gyakorlatilag egy mini animációs filmet készített, melyet online terjesztett. Ez a kreatív megközelítés kifizetődött: a rajongók szerint a The Boy and The Octopus egyszerre varázslatos és szívmelengető, sokan azonnal 2024 legjobb karácsonyi reklámjának kiáltották ki. A szóbeszéd virálisan terjedt a közösségi médiában is, valódi ünnepi hangulatot teremtve a márka körül.

Hivatalos videó: Megtekintés YouTube-on

Coca-Cola – Holidays Are Coming (AI-remix, 2024)

A Coca-Cola legendás karácsonyi reklámja, a Holidays Are Coming (a piros kamionokkal és Télapóval) 2024-ben váratlan fordulatot vett. A cég egy mindössze 15 másodperces, mesterséges intelligencia által generált verzióval jelentkezett, amelyben a klasszikus jeleneteket újraalkották digitálisan – ezt Real Magic AI néven futó házon belüli AI-megoldással készítették. Bár az ötlet elsőre izgalmasnak tűnt, a reklám fordítva sült el: a közönség jelentős része felháborodott a végeredményen. Sokan hátborzongató, disztópikus rémálomnak nevezték a mesterséges reklámot, mondván hiányzik belőle az a bizonyos lélek és melegség, ami az eredeti hagyományos verziót ikonikussá tette. A Twitteren (X) megosztott klip gyorsan vírusként terjedt, de negatív felhanggal – a nézők szerint a Coca-Cola “elárulta a hagyományt” azzal, hogy egy gép által generált változatot adott ki.

Érdekes módon ez a kampány éppen a új marketingtrendek (AI tartalomgyártás) felé tett kísérlet miatt vált emlékezetessé. Rávilágított arra, hogy bár a technológia segítségével hatékonyan lehet klasszikus elemeket újrahasznosítani, a közönség számára továbbra is fontos az emberi kreativitás és érzelem jelenléte. A Coca-Cola azóta reagált a kritikákra, hangsúlyozva, hogy az AI-t csak kreatív eszközként kívánta használni, nem pedig az emberi faktor helyettesítésére . A „AI Télapó” reklám mindenesetre nagy visszhangot kapott – jól mutatja, hogy a vírusmarketing nem mindig jelent pozitív visszajelzést. (A 15 mp-es videó a Coca-Cola közösségi oldalain jelent meg, pl. a Twitteren, nem külön YouTube-reklámként.)

Hivatalos videó: Megtekintés YouTube-on

Master Good – Karácsony 2024 (Magyarország)

A hazai mezőnyben is akadt említésre méltó kampány 2024 decemberében. A Master Good, Magyarország egyik vezető élelmiszeripari vállalata egy elbűvölő animációs kisfilmmel jelentkezett karácsonykor. A Master Good Karácsony 2024 című reklámfilm arra emlékezteti a nézőket, hogy az ünnepi készülődés forgatagában is fontos odafigyelnünk egymásra és a törődésre. A teljes egészében animált spot játékos, mégis érzelmes történetet mesél el szerethető figurákkal – ezzel tudatosan eltért a hagyományos, termék-központú karácsonyi reklámoktól. A végeredmény annyira egyedi és színvonalas lett, hogy a szakma szerint a Master Good filmje „a történetmesélés szép példáját valósította meg, minőségi kivitelezéssel” az animáció műfajában.

Hatás: A Master Good reklámja óriási sikert aratott itthon. A Trade Magazinnak decemberben zajló közönségszavazásán több mint 30 ezer szavazó részvételével az év legjobb magyar karácsonyi TV-reklámjának választották. Az animációs megoldások és a szívhez szóló üzenet kombinációja meghódította a nézők szívét, és széles körű megosztásokat generált a közösségi médiában is (sokan “legeslegcukibb reklámnak” nevezték TikTok-kommentekben). A Master Good példája jól mutatja, hogy egy különleges kreatív koncepció – jelen esetben egy rajzfilmes mese – még szerényebb költségvetéssel is kiemelkedhet és vírusszerű terjedést érhet el a hazai piacon.

Hivatalos videó: Megtekintés YouTube-on

Influencerek és hírességek a kampányokban

2024 decemberében markánsan megjelent a közösségi média influencerek bevonása a reklámkampányokba. A márkák felismerték, hogy a fiatalabb közönség eléréséhez az Instagramon, TikTokon és YouTube-on aktív véleményvezérek hatékony csatornát jelentenek. Egy iparági elemzés szerint a hónap legjobban teljesítő szponzorált posztjainak közel 40%-át divatmárkák készítették influencerek közreműködésével, karácsonyi hangulatú tartalmakkal . Ez is mutatja, hogy az ünnepi időszakban a divat és életmód területén különösen erős volt az influencer-jelenlét.

Konkrét példák is akadtak szép számmal. Az Egyesült Királyságban a Travelodge szállodalánc Instagram-sztorikban mesélt el egy humoros karácsonyi bakancslistás történetet népszerű utazó influencerek segítségével, amiben természetesen az ő hoteljük nyújtott megoldást a kalamajkára. Ugyanígy a Google is családi vloggerekkel dolgozott együtt: egy családközpontú influencer mutatta be, hogyan segít a Google Meet alkalmazás a szerettekkel való kapcsolattartásban az ünnepek alatt – mindezt személyes, hiteles stílusban tálalva. Ezek a kampányok személyesebb hangvételükkel tűntek ki, és jól kiegészítették a hagyományos hirdetéseket. A Travelodge példája rámutatott, hogy egy-egy influencer kreatív perspektíváján keresztül bemutatott üzenet hatékonyan emelheti ki a márka előnyeit, anélkül hogy direkt reklámnak érződne.

Természetesen a klasszikus értelemben vett hírességek is fontos szerepet játszottak néhány kampányban. A Marks & Spencer idei ünnepi reklámjában például Dawn French brit komika tért vissza a jól ismert karácsonyi tündér szerepében, sőt saját magát is alakította a szpotban. Az The Journey című M&S-reklám a varázslatos utazás motívumával és French humorával olyan sikeres lett, hogy az egyik legtöbb érzelmet kiváltó karácsonyi hirdetésként tartják számon az Egyesült Királyságban. A celeb jelenléte is hozzájárult ahhoz, hogy a közönség közel érezze magához a történetet, hiszen egy jól ismert és kedvelt személyiségen keresztül kapcsolódhattak az üzenethez.

2024 decemberében a reklámok palettája rendkívül sokszínű volt, de közös bennük, hogy igyekeztek valami különlegeset nyújtani a közönségnek. 

Webáruház készítés