
A mikrovállalkozóknak is ismerniük kell a számvitelt
Sokan azt gondolják, hogy a számvitel csak unalmas táblázatok és bonyolult szabályok halmaza, amelyet kizárólag könyvelők vagy pénzügyi szakemberek használnak. Pedig valójában egy vállalkozó számára a számvitel egyfajta térkép: megmutatja, merre tart a cég, melyek a gyenge pontok, hogyan változnak a bevételek és kiadások, és mit lehetne stratégiailag fejleszteni. A vállalkozásépítésben amúgy is annyi mindent kell észben tartani, hogy néha hajlamos vagyunk félvállról venni a pénzügyi alapismereteket, mondván: ez majd a könyvelőnk dolga lesz. Ugyanakkor az elmúlt évek kutatásai és a vállalkozások gyakorlati tapasztalatai mind azt igazolják, hogy ha megtanulsz olvasni a számviteli adatokból, akkor sokkal magabiztosabb pénzügyi döntéseket hozol, képes leszel reálisan felmérni a kockázatokat, és valódi kontrollt szerzel a cégedben zajló folyamatok felett. Nem azért, hogy te magad ülj le minden este könyvelni, hanem azért, hogy amikor átnézed a kimutatásokat, ne csak számokat láss, hanem a számok mögötti összefüggéseket is.
A számvitel az a nyelv, amelyen keresztül a vállalkozás pénzügyi helyzetéről beszélhetünk. Ha alapszinten beszéled, könnyen észreveszed, amikor a szállítói költségek elkezdenek veszélyes irányba csúszni, vagy amikor a tervezettnél sokkal jobb eredmény jön ki egy termék esetében. Ilyenkor nemcsak azt látod, hogy több a profitod, hanem azt is, hogy milyen folyamatból eredt ez a jobb eredmény. Ez a fajta tudatosság hatékonyan támogatja a növekedést. A Harvard Business School egyik 2022-ben publikált esettanulmánya (Harvard Business School, 2022, 144. oldal) kimutatta, hogy azok a kisvállalkozások, amelyek vezetői legalább középszinten értették a számviteli kimutatásokat, átlagosan 20%-kal nagyobb éves árbevétel-növekedést értek el két éven belül, mint azok, ahol ezt a feladatot kizárólag külsős könyvelő vagy pénzügyes végezte. A számvitel tehát egyértelműen versenyelőnyt biztosít, még ha ez elsőre kicsit ijesztő is lehet.
A számviteli tudás gyakorlatban
Gyakorlati szempontból a számviteli tudás magában foglalja azokat az ismereteket, amelyek segítenek mérlegelni, mi az, ami valódi profitot termel, és mi az, ami csak viszi a pénzt. Vezetőként sokszor szenvedélyből, lelkesedésből vagy pusztán intuícióból indítunk új projekteket, fejlesztéseket. Ez teljesen rendben is van, hiszen a kreativitás és a jövő iránti lelkesedés mind a vállalkozói lét hajtómotorjai. Ugyanakkor ha nem támasztod alá ezt a lelkesedést pénzügyi realitásokkal, akkor könnyen előfordulhat, hogy belefutsz olyan buktatókba, amelyek később komoly fejfájást okoznak. A Deloitte 2021-es vállalkozói felmérése (Deloitte, 2021, 36. oldal) rámutatott, hogy a kezdő vállalkozások 60%-a a helytelen pénzügyi tervezés miatt esik ki a piacról az első három évben. Ez nemcsak azért szomorú, mert nagyszerű ötletek is elhalnak így, hanem azért is, mert sok esetben minimális pénzügyi ismeretekkel és odafigyeléssel a cégek jó része talpon tudott volna maradni.
Ha érted a számviteli összefüggéseket, akkor első kézből tudsz reagálni a változásokra, és nem az lesz a jellemző, hogy csak utólag kapkodsz. Nem mindegy, hogy mikor veszed észre például a készletkezelési problémákat. Ha nincs rálátásod a készletforgási mutatókra, és a könyvelő csak két-három hónap elteltével szól, hogy valami nem stimmel, akkor könnyen előfordulhat, hogy addigra már a teljes negyedév kárba vész. Nem arról van szó, hogy neked kell Excel-táblákban bűvészkedve átszámolnod minden egyes tételt, inkább arról, hogy meglátod a trendeket, észreveszed a szélsőséges értékeket, és időben tudsz döntéseket hozni. A KPMG 2019-es nemzetközi kkv-kutatása (KPMG, 2019, 58. oldal) éppen azt emelte ki, hogy a gyors reagálási képesség 35%-kal növeli a vállalkozások fennmaradási esélyeit gazdasági visszaesés idején, és ennek egyik sarokköve a naprakész pénzügyi információk ismerete.
A számvitel nemcsak a cég belső pénzügyi folyamatairól ad képet
Ráadásul a számvitel nemcsak egy cég belső pénzügyi folyamatairól ad képet, hanem a vállalkozó saját mentális és érzelmi állapotára is pozitív hatással lehet. Amikor folyamatosan bizonytalanságban érzed magad a bevételek és kiadások kapcsán, vagy azt érzed, hogy nem látsz rá a dolgokra, az óriási stresszt generál. A pénzügyi szorongás negatív hatása a vállalkozói döntéshozatalra régóta dokumentált jelenség. A Journal of Business Venturing egyik 2020-as tanulmánya (Journal of Business Venturing, 2020, 122. oldal) kimutatta, hogy a bizonytalanságra érzékeny vállalkozók 48%-kal nagyobb eséllyel hoznak elkapkodott vagy halogató döntéseket, ami közvetlenül befolyásolja a vállalkozás sikerességét. Ha képes vagy a számvitel segítségével rendezetten és objektíven rálátni a cég működésére, akkor csökken a stressz, és átláthatóbb lesz számodra, hogy mihez kell igazítani az erőforrásaidat, hol kell spórolni vagy épp befektetni. Így a döntéseid is tisztább keretek között születnek meg.
Az sem elhanyagolható, hogy a befektetők és bankok is sokkal szívesebben dolgoznak olyanokkal, akik értik a pénzügyi mutatókat. Ha például tőkebevonásban gondolkodsz, egy kockázati tőkés vagy akár egy angyalbefektető is hamarabb áll veled szóba, ha látja rajtad, hogy nemcsak ötleted van, de meg is érted, hogyan működnek a projekted bevételi és költségoldalai. Nézz csak meg egy Cápák között műsort. A Cápáknak nem elég önmagában a jó ötlet, mert ha a vállalkozó nincs tisztában a pénzügyekkel, akkor jellemzően nem kap befektetést, és még gúnyolódnak is vele.
Ugyanez érvényes a hitelfelvételkor is: a bank is sokkal megbízhatóbb ügyfélnek fog tekinteni, ha nemcsak a tavalyi eredményedet tolod elé, hanem rögtön bemutatod az előrejelzéseket, és magyarázatot adsz a főbb számviteli paraméterekre. Ez a magabiztosság a partnereknél is növeli az irántad tanúsított bizalmat, hiszen úgy látják, hogy felelősen és átgondoltan kezeled a saját vállalkozásod sorsát.
Nem kell könyvelővé válnod
A számviteli képességek ugyanakkor nem azt jelentik, hogy neked könyvelővé kell válnod. A legalapvetőbb kérdések – mint például mik azok a bevételek és kiadások, hogyan működik az eredménykimutatás, mit mutat a mérleg és miből áll a cash flow – még nem olyan bonyolultak, hogy ne tudná őket bárki gyorsan elsajátítani. És ez a tudás már önmagában elég ahhoz, hogy képben legyél. Persze ha mélyebben belemész a témába, bonyolultabb kérdéseket is megértesz, például hogy mi a különbség a bruttó és a nettó árrés között, vagy miért fontos jól kialakítani az amortizációs politikát. Viszont már egy alapfokú számviteli tudás is elindít abba az irányba, hogy magabiztosabb lehess a pénzügyi kérdésekben.
Nem kell tartanod a számoktól
Sok vállalkozó tart a számviteltől, mert attól fél, hogy túl matematikai, túl bonyolult, és egyébként sincs ideje még ezt is megtanulni. Igaz, hogy a számokkal mindig van egy kezdeti nehézség, de a mai technikai feltételek mellett rengeteg olyan online és offline képzés létezik, ahol gyakorlatias módon, vállalkozói szempontok szerint magyaráznak el minden fontosabb területet. A saját tapasztalatom alapján, ha rendszeresen ránézel a saját adataidra, és megpróbálod értelmezni, hogy bizonyos mutatók miért változnak, akkor máris sokkal közelebb kerülsz a vállalkozásod működésének mély megértéséhez. És ha egyszer ráérzel az ízére, és elkezd működni, akkor a számvitel többé nem egy ijesztő mumus lesz, hanem a döntéseid egyik alapja.
A számviteli kompetencia azért is fontos, mert segít megalapozni a hosszú távú stratégiát. Ha tudod, milyen költségekkel dolgozol, mik a bevételi forrásaid, hogyan alakulnak az adózási terhek, és milyen formában lehetsz optimálisan nyereséges, akkor már nemcsak a rövid távú fennmaradásra koncentrálsz, hanem a stabil növekedésre is. Egy 2019-es felmérés, amelyet a European Commission végzett (European Commission, 2019, 211. oldal), kimutatta, hogy az uniós kis- és középvállalkozások 57%-a nem rendelkezik átfogó pénzügyi stratégiával, és ennek egyik oka az volt, hogy a vezetőknek nem volt elég mély számviteli tudásuk. Pedig a döntéshozatalban rengeteg múlik azon, hogy mennyire stabil alapokra építed a terveidet. Ha tisztában vagy vele, hogy milyen kiadások jönnek majd, és hogyan érdemes a bevételeket strukturálni, az lehetőséget nyújt a tudatos invesztálásra, a piaci bővülésre, sőt adott esetben arra is, hogy felkészülj a gazdasági nehézségek várható hullámaira.
Én arra bíztatlak, hogy tanulj számviteli ismereteket, mert ad egyfajta biztonságot, és a konkurenseid sem tudnak becsapni a saját eredményeikkel.