
Így köss szerződést egy marketingessel
Amikor marketinges szakemberrel fogsz dolgozni, felmerülhet benned, hogy milyen típusú szerződés véd téged jobban, és melyik forma szolgálja hatékonyabban a közös munkát. A választás általában a megbízási és a vállalkozási szerződés között dől el. Mindkettőnek megvannak a maga sajátosságai. Nemcsak a jogi keretek számítanak, hanem az is, hogy a szerződésben mit rögzítetek. Például pontosan rögzítsétek a marketinges feladatait, határidejét, valamint azt, milyen eredményt vársz el tőle és milyen típusú garanciákat kérsz. A megbízási és a vállalkozási szerződés között mögött teljesen eltérő filozófia és jogi háttér húzódik meg, ezért érdemes alaposan átgondolnod, melyiket választod a céljaidhoz.
A megbízási szerződés
A megbízási szerződés általában akkor lehet ideális, ha a marketingesnek rendszeres, folyamatosan felmerülő feladatokat adsz, és inkább egy állandó tanácsadói, képviseleti szerepet tölt be a csapatodban. Gondolhatsz itt arra, amikor havi rendszerességgel kezel közösségi média hirdetéseket, konzultál veled új kampányötletekről, vagy akár tárgyalásokat folytat helyetted a beszállítókkal. A megbízási szerződés logikája szerint a marketinges az érdekedet szolgálja, a te nevedben is eljárhat, sőt jogi értelemben téged képvisel, viszont a munkája eredményének sikerességéért a felelőssége korlátozottabb. Ilyenkor nem mindegy, hogy milyen feltételekkel kötöd meg a megállapodást, hiszen a megbízottnak elszámolási kötelezettsége van ugyan, de lényegesen lazább keretek között, mint a vállalkozási szerződés esetében.
Nincs eredménykényszer
Magyarországon a Polgári Törvénykönyv szabályozza a szerződések ezen formáit, és a megbízási szerződésnél kifejezetten hangsúlyos, hogy a megbízott a te érdekedben jár el, a megbízó (vagyis te) pedig köteles megfizetni a díjat a megbízás teljesítéséért. A teljesítés itt nem feltétlenül eredményköteles, vagyis ha a megbízott tanácsai megvalósultak, és ő tisztességesen eljárt, akkor jár a díjazása, még akkor is, ha a marketingkampány nyeresége végül elmaradt a várakozásoktól. Természetesen ki lehet kötni bizonyos eredményhez kötött juttatásokat, bónuszokat vagy sikerdíjat, de a megbízás lényege nem az eredménykényszer, hanem a gondos eljárás. Amennyiben azt szeretnéd, hogy a marketinges állandóan a rendelkezésedre álljon, legyen ott a stratégiai megbeszéléseken, és rajtuk keresztül befolyásolja a brandépítést vagy az eladási folyamatok tervezését, a megbízási szerződés kielégítő lehet. Ezt gyakran össze szokták kötni határozatlan időtartammal és fix havi díjjal, ami biztos jövedelmet jelent a szakembernek, és neked is stabil jelenlétet a marketingben.
A vállalkozási szerződés
A megbízási szerződés ellentéte a vállalkozási szerződés, ami akkor lehet megfelelőbb, ha konkrét eredményt vársz el – például egy új weboldal felépítését, átfogó brandstratégia létrehozását, vagy egy adott kampány teljes kivitelezését előre meghatározott célokkal. A vállalkozási szerződésnél a hangsúly a végeredményen van, és a vállalkozó (a marketinges) felelősséggel tartozik azért, hogy a termék vagy szolgáltatás a megbeszélt paraméterek szerint jöjjön létre. Eltérően a megbízási szerződéstől, itt nemcsak a gondos eljárást kell bizonyítania, hanem az eredményt is biztosítania kell.
Ha például megegyeztek, hogy a vállalkozó készít számodra egy teljes, működőképes e-mail marketing rendszert, amely zökkenőmentesen integrálódik a CRM-edbe, akkor a szerződés alapján elvárhatod, hogy az valóban üzemképes legyen, és ne kerüljön a kezedbe valami félkész, működésképtelen megoldás. Ilyenkor a marketinges részéről gyakran felmerül a fejlesztés, a tartalomkészítés és a kreatív koncepció megalkotásának terhe, neked pedig világosan ki kell jelölnöd, pontosan mit vársz, milyen funkciókat, milyen megjelenést, és milyen határidővel. A vállalkozási szerződés előnye, hogy ha az eredmény nem olyan, mint amire szerződtetek, akkor jogilag erősebb pozícióban vagy a megrendelői oldalon, mert a vállalkozónak kell helytállnia az esetleges hibák, hiányosságok javításáért.
Melyiket válaszd?
Ha az együttműködésetek során a személyes jelenlét, a folyamatos tanácsadás és a stratégiai szerep hangsúlyosabb, akkor a megbízási forma jobb. Ha inkább projektalapon dolgozol, és azt szeretnéd, hogy a marketinges teljes körűen vállaljon felelősséget egy-egy konkrét eredményért, célszerű a vállalkozási típust választanod.
Esetleg megoldás lehet az is, hogy kombináljátok a két megközelítést: például hosszabb távra megbízást adsz a marketingesnek a tanácsadói munkára, és közben egyes részfeladatok, projektek kapcsán vállalkozási szerződést köttök, hogy a konkrét eredményekre is legyen biztosíték. Ez a hibrid megoldás egyre gyakoribb a marketing világában, mert mindkét fél jobban tud alkalmazkodni a változó igényekhez.
A hibrid a jobb
Az ilyen formán összeállított szerződéses rendszerrel elejét veheted annak, hogy a marketinges kényelmesen elücsörögjön egy fix havidíjon anélkül, hogy a számodra fontos mérőszámokra koncentrálna, viszont neki is megadod a biztonságot, hogy van egy állandó, tanácsadói-jellegű bevétele. Természetesen ehhez jól átgondolt, hosszabb távú együttműködés és kölcsönös bizalom kell. A magyar kis- és középvállalati szférában végzett 2022-es kutatás (Nagy T. és Kovács Z., 2022, „Marketing szerződések gyakorlata KKV-k körében”, Budapest: Üzleti Innovációs Intézet) eredményei szerint a vegyes szerződéses formák növelik a hatékonyságot, mert a felek nem egy sablonmegoldást erőltetnek rá minden kampányra, hanem rugalmasan alakítják a szerződés kereteit az aktuális feladatoknak megfelelően. A kutatásban részt vevő kisvállalkozók 68%-a számolt be arról, hogy a marketingessel folytatott együttműködésének eredményessége javult, miután pontosan körülhatárolták, mely részek tartoznak megbízási és melyek vállalkozási jellegű projektekbe.
Nem tilos a sikerdíj
A jogi szabályozás nem tiltja, hogy kiegészítsétek egy sikerdíjjal, vagy bonusszal a szerződést, ha elértek egy mérföldkövet. Például ha 10x megtérülés az elvárás, de a marketinges 11x megtérülést ér el, akkor megemelkedhet a havi díja, vagy kaphat egy egyszeri jutalmat.
Pro tipp: A jó marketinges tudja, hogy a piac és az online eszközök változása miatt időről időre át kell tekinteni, módosítani, kiegészíteni a megállapodást. Ha megváltoznak a céljaid, vagy új stratégiába kezdenél, akkor a szerződés módosítása minden esetben szükséges.
Pro tipp 2: Precíz szerződésekkel csak akkor bajlódj, ha a marketinges díja ezt indokolja is. 100.000-150.000 Ft alatti havidíj esetén nem ez lesz a legfontosabb.