A marketing terv minta
A marketing terv minta megkönnyíti, hogy átgondolt, adatvezérelt módon állj neki az éves vagy akár negyedéves marketingstratégiád kidolgozásának. Segítségével átláthatóbbá válik, milyen célokat kell elérned, milyen üzeneteket érdemes megfogalmaznod, és milyen erőforrások szükségesek a végrehajtáshoz. Gyakran úgy esünk neki egy-egy kampánynak, hogy csupán a főbb elképzeléseket írjuk le vázlatosan, esetleg az asztalfiókban őrzünk egy régi tervet, de nem szánunk elég időt a belső és külső tényezők alapos feltérképezésére. Egy átgondolt marketing terv viszont rámutat azokra a gyenge pontokra, amelyeket érdemes továbbfejleszteni, és segít szorosabbra fűzni a kapcsolatot a potenciális ügyfelekkel.
Sokan azért állnak neki a tervezésnek, mert úgy érzik, kevésbé hatékonyak a jelenlegi marketingtevékenységeik. Mások a piaci helyzet változásaira reagálnak, és szeretnének időben alkalmazkodni a trendekhez. Egy 2021-es európai felmérésben a vállalkozások 62%-a számolt be arról, hogy az előzetesen megírt, részletes marketingterv 20-30%-kal javította a kampányaik megtérülését, mert sokkal pontosabban tudták meghatározni, kiket akarnak elérni, miben tudnak nekik segítséget nyújtani, és mi lesz az a konkrét cselekvés, amelynek az elvégzésére motiválni akarják a célközönséget. A felmérés rámutatott, hogy a marketingköltések gyakran felesleges irányokba folynak el, ha nincs kidolgozott terv, ezért a tudatos marketingstratégia a költséghatékonyság szempontjából is lényeges.
Első lépésként a marketing terv összefüggéseket tár fel a vállalati célok és a piaci környezet között. Ebben benne van a jelenlegi helyzet alapos bemutatása, amely magában foglalhatja a cég profilját, a rendelkezésre álló erőforrásokat, a termék- vagy szolgáltatásportfóliót, illetve a csapattal kapcsolatos kérdéseket. Fontos átgondolni, mennyire van meg a belső motiváció és a tudás ahhoz, hogy a tervben szereplő feladatokat meg is tudjátok valósítani. Van, aki túlvállalja magát, és a végén kiderül, hogy nincs elég emberi kapacitása kivitelezni az összes ötletet. Egy tisztázó beszélgetés vagy csapatmegbeszélés segít abban, hogy mindenki tisztábban lásson. Ilyenkor érdemes felmérned, mi a cél a tervezett kampányokkal: új ügyfelek bevonása, meglévő partnerek megtartása, márkaismertség növelése vagy valamilyen konkrét mutató javítása.
A külső tényezők és a piac feltérképezése elengedhetetlen a marketing terv kidolgozásakor. Lehet, hogy olyan versenytársak jelentek meg, akiknek az árazása vagy a technológiája komoly kihívást jelent számodra, és most sürgősen alkalmazkodnod kell hozzájuk. De az is lehet, hogy a piac igényei kezdenek más irányba tolódni, emiatt új típusú kommunikációs csatornákat érdemes keresned. Ilyen körülmények között érdemes kockázat- és lehetőségfelmérést végezned, majd rögzíteni azokat a piaci változókat, amelyek a következő időszakban leginkább hatnak majd rád. Egy 2022-es hazai kutatás kimutatta, hogy a rendszeresen frissített, a versenytársak elemzését tartalmazó marketing tervek közel 35%-kal eredményesebbek voltak a piaci visszajelzések és a bevételi mutatók alapján. Ennek az az oka, hogy a vezetők és a marketingesek nagyobb biztonsággal tudtak reagálni a váratlan helyzetekre, mert volt egy átlátható keretrendszerük.
A marketing terv középpontjában általában a célközönség és az üzenetek állnak. Akkor leszel eredményes, ha egyértelműen megfogalmazod, kit akarsz megszólítani, és milyen pozitív változást hoz az életedbe a terméked vagy szolgáltatásod. Ez az a rész, ahol sokan leegyszerűsítik a feladatot egy-két demográfiai adat felsorolására, pedig érdemes mélyebben elemezni a fogyasztók motivációit. Egy 2020-as fogyasztói magatartáskutatás megerősítette, hogy azok a cégek, amelyek árnyaltabban látják a vásárlóik vágyait, félelmeit, döntési szokásait, kétszer hatékonyabban tudják kialakítani az ajánlatukat, és jobban növelik a vásárlói elégedettséget is. Emellett azt is kiderítette, hogy a felhasználók 76%-a akkor marad hűséges, ha valóban hasznos tartalmakat és megoldásokat kap. Egy marketing terv minta ezért gyakran tartalmaz piackutatási és személyiségfeltáró részeket, amelyek alapján egyértelműen kirajzolódik, kinek, milyen formában és milyen csatornán kell kommunikálni.
Ha megvannak az alapkoncepciók, beleértve a piaci körülményeket és a célközönséged jellemzőit, a következő lépés a kommunikációs csatornák kiválasztása. A terv ideális esetben meghatározza, hogy milyen online és offline csatornákat érdemes használnod, és milyen gyakorisággal. Ekkor eldőlhet, hogy szükséged van-e Facebook- vagy LinkedIn-hirdetésekre, mennyi időt és pénzt szánsz keresőoptimalizálásra, milyen rendezvényeken jelentkezel kiállítóként, vagy éppen mely influencerek lehetnek relevánsak számodra. A 2021-es nemzetközi marketingriport szerint az egységes, összehangolt multicsatornás jelenlét akár 40%-kal is növelheti a kampányok hatékonyságát, mert a célközönség több ponton találkozik az üzeneteiddel, és könnyebben emlékszik rád. Ugyanakkor azt is kimutatták, hogy a túlzottan szétszórt jelenlét, ha nincs rendesen koordinálva, meglehetősen drága és kevésbé hatékony lehet, ezért a választásnál kulcs a minőség és az összefüggések tudatos kezelése.
A marketing terv részét képezheti a tartalomnaptár, ahol beütemezed, milyen témákról, milyen formátumban akarsz posztolni vagy cikket írni, és milyen dátumokhoz köthető a megjelenés. Nem muszáj ragaszkodnod a legapróbb részletekhez, de érdemes keretet adni a munkának. A tapasztalat szerint a rendszeresen, átgondolt témákkal jelentkező márkák gyorsabban építik a megbízhatóság érzetét, mint azok, amelyek rendszertelenül, hirtelen ötletek alapján kommunikálnak. Ebben a témában a magyar kis- és középvállalatok körében végzett egyik felmérés kimutatta, hogy aki legalább hetente egyszer tervezett tartalommal jelentkezik, kétszer annyi organikus elérést könyvelhet el, mint az alkalomszerűen publikálók. A folyamatos jelenlét nemcsak szakmai hitelességet teremt, hanem erős kapcsolatot épít a közönséggel is.
Minden marketing tervben külön figyelmet érdemel a budget meghatározása, hiszen hiába vannak jó ötleteid, ha nincs mögöttük megvalósítási forrás. Ilyenkor a bevételeid, a piaci lehetőségek és a korábbi kampányok tapasztalatai alapján érdemes felbecsülni, mennyit vagy hajlandó költeni a marketingre. Bizonyos iparágakban elég egy kisebb költségvetés, főleg ha hatékony gerillamarketing vagy tartalommarketing eszközöket használsz, máshol pedig a versenyhelyzet miatt magasabb hirdetési keret szükséges. Egy 2019-es hazai felmérés rávilágított, hogy a kis- és középvállalatok 45%-a évente 1-2 millió forintot fordít marketingre, a nagyobb cégek viszont ennek többszörösét. A tanulmány rámutatott, hogy aki tudatosan tervezi ezt a keretet és előre meghatározza a költési arányokat (például online/offline, brandépítés/performance marketing), sokkal célzottabban juttatja el az üzeneteit, és jobban nyomon tudja követni a kampányok eredményét.
A marketing terv mintában szokás konkrét mutatókat meghatározni, amivel a későbbiekben mérni tudod a sikerességet. Ebben lehetnek forgalmi számok, konverziós ráták, feliratkozói növekedési ütemek vagy akár a vásárlóktól kapott visszajelzések minősége. Ha nincs egyértelműen rögzítve, mi számít sikernek, akkor nehéz lesz eldönteni, mennyire vált be a stratégiád. Egy 2022-es közép-európai tanulmány szerint a marketingköltségeknek átlagosan 20-30%-a megtérülhetetlen, ha a cégnél nincsenek objektív mérőszámok, vagy ha azokat nem követik rendszeresen. Ezzel szemben a tervezett, adatvezérelt megközelítés hosszú távon növeli a cég profitabilitását, és könnyebbé teszi a pontosabb előrejelzéseket is.
A marketing terv megírása után érdemes egy kivitelezési ütemtervet is kialakítanod. Erre számos projektmenedzsment eszköz létezik, de egy egyszerű táblázatban is le lehet fektetni, mikor induljanak a kampányok, ki felel a blogbejegyzésekért, milyen mérföldköveket kell elérni, és milyen formában történik a riportolás. Ezzel átláthatóbbá válik mindenki számára, milyen feladatot kapott, és mi az elvárt határidő. Olyan is előfordul, hogy valaki a marketing terv megírásakor jön rá, valójában nincs meg a szükséges eszköztár vagy szakértelem a belső csapatban, ezért külső segítséget kell bevonni. A terv ennek a felmérésében is segít, mert időben megmutatja, ha hiányzik egy IT-fejlesztő, egy designer vagy egy szövegíró ahhoz, hogy a célokat megvalósítsd. Ha pedig úgy alakul, hogy külső ügynökségre bízod a kampányaidat, már lesz egy stabil és áttekinthető dokumentumod, amiből kiderül, mit vársz tőlük.
Előfordul, hogy valaki elkészíti a marketing tervet, de soha többé nem nézi át, nem frissíti. Ez könnyen odavezet, hogy a realitások változásával a terv elavulttá válik, és már nem nyújt útmutatást a mindennapi helyzetekben. A tapasztalatok szerint legalább negyedévente, de minimum évente egyszer hozzá kell nyúlni, hiszen a piaci környezet dinamikus, versenytársak tűnnek fel vagy válnak erősebbé, a fogyasztói igények is folyamatosan alakulnak. Ha proaktívan kezeled a marketing tervet, az mindig naprakész marad, és valódi segítséget ad. Egy 2020-as skandináv tanulmányban szerepelt, hogy a szervezett, folyamatos marketingtervezés 1-2 éven belül átlagosan 15%-os ügyfélszám-növekedést eredményezett a kisvállalkozásoknál. Ez a fejlődés több tényezőnek is betudható, de a kutatás szerint a legfontosabb az volt, hogy a cégvezetők és a marketingesek folyamatosan elemezték a beérkező adatokat, és módosítottak a terven, ha szükség volt rá.
Végső soron a marketing terv minta segít abban, hogy ne csak ad hoc módon hozd a döntéseket, hanem egy jól átgondolt rendszer szerint kezeld a kampányaidat. Az sem hátrány, hogy a munkatársaid is átlátják, merre tart a cég, és miért tartasz fontosnak bizonyos lépéseket. Ha sikerül bevonni a vezetőket és a különböző részlegek képviselőit, jóval nagyobb lesz a motiváció a megvalósítás során, mert mindenki számára érthető, mi a szerepe a folyamatban. Ilyenkor tud igazán összehangoltan működni a vállalkozás, ami a legvégén az eredményekben és a bevételben is megmutatkozik. Nem elhanyagolható, hogy egy átlátható dokumentum a későbbi elemzéseknek is komoly alapot ad: idővel összehasonlíthatod a tervezett és a tényleges eredményeket, kiderítheted, mi működött igazán jól, és min érdemes még változtatni. A marketing terv tehát olyan mankó, amire folyamatosan támaszkodhatsz, és ami átláthatóvá teszi mind a jelenlegi, mind a jövőbeli marketingtevékenységeidet.