Amikor leülsz egy marketingtanácsadóval

Marketing tanácsadás során lehetőséged nyílik külső szakember segítségével átgondolni és új megvilágításba helyezni a vállalkozásod marketingfolyamatait. Ez a folyamat többnyire úgy zajlik, hogy először átbeszéljük, mi a jelenlegi helyzet, milyen nehézségekkel szembesülsz, és mik a rövid- és hosszú távú céljaid. Lehet, hogy már van egy kialakult stratégiád, de érzed, hogy valami még hiányzik, vagy épp ellenkezőleg, most kezdenéd építeni a marketingedet a semmiből. A tanácsadás pont abban ad segítséget, hogy összehangold a terveidet, felmérd a lehetőségeidet, és hasznos iránytűt kapj a piaci versenyben való helytálláshoz.

 

Amikor leülsz egy marketingtanácsadóval, általában először szeretnél képet adni a vállalkozásod belső folyamatairól. A szakember rákérdezhet arra, milyen erőforrásokkal rendelkezel, van-e saját marketinges kollégád, vagy külső ügynökséggel dolgozol, esetleg egymagad kezeled a hirdetéseket és a közösségi kommunikációt. Ez azért lényeges, mert a tanácsadás nem csupán általános tanácsokat nyújt, hanem a te helyzetedre szeretne választ adni. Ugyanaz a módszer, ami működik egy nemzetközi szoftvercégnek, nem biztos, hogy eredményes lesz egy kisebb kézműves vállalkozásnak vagy egy helyi szolgáltatócégnek. A szakember a beszélgetések alapján megpróbálja átlátni, hol vannak jelenleg a legnagyobb hiányosságok, és milyen erős pontokra tudsz építeni.

 

A piaci helyzet elemzése is hozzátartozik a tanácsadáshoz. Közösen megvizsgáljátok a versenytársaidat, a piaci trendeket, illetve azt, hogy milyen pozíciót foglal el a márkád a fogyasztók fejében. Ez a lépés többek közt azért fontos, mert ha alaposan megérted, hogy a vásárlók milyen tényezők alapján döntenek, könnyebben fejleszthetsz ki olyan ajánlatot vagy terméket, amire valóban igényük van. Egy nemzetközi felmérés szerint a középvállalatok több mint fele nem készít alapos versenytárselemzést, és emiatt gyakran elvétik a piaci rést, vagy nem veszik észre, mikor lenne érdemes módosítani az árazási stratégiájukon. Ez egy olyan tipikus pont, ahol a tanácsadás segíthet kiküszöbölni a vakfoltokat.

 

A tanácsadás központi eleme szokott lenni a célközönség pontos meghatározása. Ha nincs tisztázva, kinek akarod értékesíteni a termékedet vagy szolgáltatásodat, akkor a marketingköltségeid egy része elfolyhat olyan csatornákra, amelyeknél valójában minimális a konverzió esélye. Ráadásul, ha te sem látod tisztán, milyen igényeik és szokásaik vannak a vevőidnek, nehezebb lesz meggyőző kampányokat létrehozni. Egy 2021-es magyar kutatás kimutatta, hogy a vállalkozások közel 40%-a nem dolgoz ki részletes vásárlói perszónákat, ezért gyakran alkalmaznak mindenre kiterjedő, de sekélyes marketingstratégiát. Ebből kifolyólag még a jól megtervezett kampányok sem hozzák a várt eredményeket, mert a hirdetési üzenetek nem találnak célba. A tanácsadó ebben a folyamatban iránymutatást ad, például segít elemezni, milyen demográfiai vagy viselkedésbeli jellemzők alapján érdemes szegmentálnod a piacot, és hogyan írhatsz olyan üzeneteket, amelyek valóban vonzóak a célcsoportodnak.

 

Az is előfordulhat, hogy a tanácsadásba belevonod a marketingcsatornáid átvizsgálását. Ilyenkor közösen átnézzük, milyen platformokat használsz jelenleg, legyen szó közösségi médiáról, fizetett hirdetésekről vagy e-mail marketingről, majd megnézzük, mennyire hozzák a kívánt eredményeket. Egyik csatorna sem univerzális, ezért elképzelhető, hogy több helyen jelen vagy, de valójában a célközönséged csak néhány felületen aktív. Ilyenkor a szakember javasolhatja, hogy koncentráld az erőforrásaidat arra a pár helyre, ahol valódi elérést és bevételt generálhatsz. Egy 2019-es európai marketingfelmérés szerint a közepes méretű vállalatok több mint fele próbál egyszerre legalább öt különböző csatornán jelentős kampányt folytatni, ami gyakran a minőség és a figyelem megoszlásához vezet. A professzionális tanácsadás abban is segít, hogyan oszd be jobban az idődet és a költségkeretedet, hogy ne legyenek túlterhelve a marketinges kollégák vagy akár te magad.

 

A marketing tanácsadás során a márkaépítés is terítékre kerülhet. Ha úgy érzed, hogy a vállalkozásodnak még nincs kiforrott arculata, vagy a piaci zajban nehezen különböztethető meg, akkor a tanácsadó segít meghatározni, milyen márkapilléreket érdemes kiemelni. Ide tartozhat a vizuális elemek frissítése, a weboldal újragondolása vagy egy hangulatában illeszkedő, folyamatos kommunikációs ív kialakítása. Egy 2022-es amerikai felmérés rámutatott, hogy a következetes, erős márkaarculattal rendelkező vállalatok általában 23%-kal nagyobb lojalitást érnek el a vásárlóknál, mert az emberek emlékeznek a vizuális és tartalmi jelekre, és összekötik azokat a cég által nyújtott élménnyel. Magyar viszonylatban ugyanez a tendencia érződik, főleg az online térben, ahol a figyelemért egyre élesebb harc folyik.

 

A tanácsadás nem merül ki abban, hogy elhangzanak a javaslatok. Egy professzionális szakember sokszor konkrét akciótervet készít veled együtt, lépésről lépésre felvázolva, mikor milyen beavatkozás lesz szükséges, és mi lesz annak a várható eredménye. Ez a terv kitérhet a költségvetésre is, vagy akár határidőket és felelősöket is kijelöl. A lényeg, hogy kapj egy gyakorlati útmutatót, amibe vissza tudsz nézni, ha úgy érzed, elakadtál, vagy nem az elvárt módon alakulnak a dolgok. A marketing ugyanis nem statikus, szükség lehet módosításokra, ha a piac változik, vagy épp más stratégiát kezd alkalmazni a versenytársad. Egy 2020-as regionális elemzés szerint a cégek 35%-a használ valamilyen formális akciótervet, és körükben tapasztalható nagyobb, stabilabb növekedés, mert folyamatosan nyomon követik a mutatókat, és szisztematikusan javítják a problémás területeket.

 

Sokan azért is vonnak be tanácsadót, mert belső erőforrás híján szükségük van azokra a tapasztalatokra és piaci rálátásra, amellyel egy külső szakember rendelkezik. Ez különösen akkor értékes, ha új terméket vagy szolgáltatást vezetnél be, és nem akarsz feleslegesen költeni a rosszul megválasztott csatornákra. Egy 2018-as magyar kutatás rámutatott, hogy az új termékek bevezetésének 60%-a nem éri el a kívánt eredményt a rosszul felépített marketing és az elégtelen piackutatás miatt. A tanácsadó segítségével elemezheted a kockázatokat, és realisztikusabb képet kaphatsz arról, milyen gyorsan térül meg a befektetésed. Nem mindegy, hogy tudsz-e alkalmazkodni a szezonális igényekhez, vagy hogy milyen időzítéssel érdemes elindítanod a kampányokat. Épp ezek az aprónak tűnő döntések határozhatják meg a projekt végkimenetelét.

 

A marketing tanácsadásban gyakran szó esik a mérőszámokról is. Ahhoz, hogy lásd, milyen hatékonyak a kampányaid, szükség van adatgyűjtésre, például a weboldalad látogatottságáról, a közösségi média interakciókról, a fizetett hirdetések konverziós arányáról. Ha ezeket az adatokat folyamatosan elemzed, akkor derül ki igazán, mennyire váltak be a tanácsadó által ajánlott változtatások. Egy 2019-es európai kutatás szerint a marketinges döntések 53%-a továbbra is ösztönösen születik, pedig a piac rendelkezésre bocsátja azokat az eszközöket, amelyekkel sokkal objektívebben lehet tervezni. A tanácsadó arra is felhívja a figyelmet, hogy mely mutatókat érdemes hosszú távon is nyomon követni. Ilyen lehet például a vásárlók élettartam-értéke, a visszatérő ügyfelek aránya vagy a hírlevél-feliratkozók visszajelzése. Minél több a megbízható adatod, annál gyorsabban fogod látni, ha éppen egy kísérleti kampány nem működik, és szükség van újratervezésre.

 

A tanácsadás akkor hatékony igazán, ha aktívan részt veszel benne. Ne félj őszintén elmondani a problémáidat, a kudarcokat, sőt akár a félelmeidet is, mert így a szakember pontosabb képet alkothat. A konzultációk során általában kiderül, van-e hiány a csapatban valamilyen területen, vagy hogy mennyi időt tudsz reálisan rászánni a fejlesztésre. A közös munka során jöhetsz rá arra is, hogy például a cég küldetésével vagy a csapatszellem kialakításával összefüggő kérdéseket kell előbb rendezni, mielőtt nagy kampányokba vágnál. Gyakori tapasztalat, hogy a marketing sikere nem csak a taktikán vagy a hirdetési kreatívokon múlik, hanem a szervezet általános felépítésén és a döntéshozatali mechanizmusokon is. Ha ezek nincsnek összhangban, akkor a legzseniálisabb ötleteket sem lehet gördülékenyen megvalósítani.

 

A tanácsadás végére a cél az, hogy egy letisztult, megvalósítható akciótervet tarts a kezedben, amibe belefoglaltad a kampányok ütemezését, a marketingüzeneteket, a költségvetést és az elvárt eredményeket. Ez lehet éves, féléves vagy akár rövidebb időtávra szóló tervezet, amit aztán igény szerint felülvizsgálsz. Ha sikereket érsz el, bővülhetnek az ötletek vagy a megvalósításra rendelkezésre álló források. Ha valami nem a reményeid szerint alakul, akkor sincs gond, mert a marketingben nagyon fontos a tesztelés és a folyamatos optimalizálás. A szakember akkor végzi igazán jól a munkáját, ha nemcsak elméleti tanácsokat ad, hanem a megvalósítás után is veled marad, és segít finomítani az irányon, ha a piac visszajelzései ezt indokolják.

 

Így válik a marketing tanácsadás egy olyan folyamattá, amely nem csupán rövid távon akar felpörgetni, hanem hosszabb távú, stabil fejlődést is célul tűz ki. A tanácsadás során olyan nézőpontokat és módszereket ismerhetsz meg, amelyek eddig nem jutottak eszedbe, vagy nem tudtad, hogyan alkalmazd őket. Időt, pénzt és sok fejfájást spórolhatsz, ha van melletted valaki, aki kívülről, objektív szemszögből vizsgálja a vállalkozásod helyzetét, és lépésről lépésre támogat a fejlődésben. Ez különösen hasznos akkor, ha most nyitsz új piacok felé, vagy ha külföldi terjeszkedést tervezel, hiszen még több tényezőt kell koordinálnod. A konzultációk során ráadásul a csapatod is tanul, ami hosszú távon javítja a marketingkultúrát a cégben. A marketing ugyanis nem csupán néhány jól sikerült kampányt jelent, hanem egy folyamatos stratégiai jelenlétet, amely meghatározza a márkád növekedési ütemét és a piaci pozíciódat. Ha ezt profin szeretnéd csinálni, a marketing tanácsadás egy biztosabb alapot teremt a sikeres működéshez.