Cuki interjú Dajka Gáborral, az Online Marketing és Pszichológia című könyv szerzőjével
Kérdés: Gábor, te rengeteget tudsz a marketingről és a pszichológiáról is, és most kiadtad a könyvedet is. Mesélnél egy kicsit arról, hogyan kezdődött ez az út?
Dajka Gábor: Persze, örömmel! Minden 2001-ben indult, amikor a barátaimmal szórólapokat terítettünk. Én szerveztem be őket, és már akkor is éreztem, hogy van valami különleges abban, ahogyan az embereket befolyásolhatjuk a marketing által. Tetszett a szabadság érzése és az, hogy hatással lehetünk másokra. Onnantól kezdve a marketing világa mindig is vonzott, így fokozatosan tanultam és mélyítettem a tudásomat. 2005-ben már SEO-t tanultam, majd a technikai oldala is érdekelt, így belevetettem magam a PHP és CSS programozásba.
Kérdés: Ez elég sokrétű tudás! A könyved hogyan illeszkedik ebbe a történetbe?
Dajka Gábor: Az Online Marketing és Pszichológia című könyvem 2020-ban kezdtem írni, de az alapötlete már 2013 óta érlelődött bennem. Az elmúlt évek során sokat tanultam a marketing és a pszichológia kapcsolódási pontjairól, és azt vettem észre, hogy a legtöbb vállalkozó nem tudja, hogyan használhatná ezeket az ismereteket a saját javára. A könyvben összegyűjtöttem mindazt a tapasztalatot, amit az évek alatt szereztem, és ezt a tudást adaptáltam a magyar vállalkozói környezetre.
Kérdés: Miért tartod fontosnak, hogy a marketinget és a pszichológiát összekapcsold?
Dajka Gábor: Mert a marketing alapvetően a pszichológiára épül! Amikor reklámokat készítünk, kampányokat tervezünk, akkor az emberi viselkedést kell megértenünk, és arra kell hatnunk. A könyvemben azt mutatom meg, hogyan használhatják a vállalkozók ezt az alapvető tudást, hogy sikeresebbek legyenek. Emellett a reklámoknak ma már sokkal összetettebb világban kell működniük, ahol nem elég csak egy jó terméket hirdetni – meg kell érteni, hogy a vásárlók hogyan gondolkodnak, éreznek, és hogyan lehet őket meggyőzni.
Kérdés: Miért nem látunk téged gyakrabban konferenciákon?
Dajka Gábor: Ez egy érdekes kérdés! Itthon a konferenciák sajnos sokszor nem a valódi tudás megosztásáról szólnak. Gyakran arról van szó, hogy ki tud többet fizetni a szereplésért, vagy épp arról, hogy kit ismernek a szervezők. Én inkább egyetemen és fizetős tanfolyamokon képzem magam, ahol valódi, hiteles tudást kapok. Persze, tisztelet a kivételnek, de én a hitelességre és a szakmai fejlődésre fókuszálok.
Kérdés: Ezzel az őszinteséggel valószínűleg sokan tudnak azonosulni. Milyen más képzéseken vettél részt az elmúlt években?
Dajka Gábor: Elég sok képzést elvégeztem az önismerettől a coachingig, de a pszichológiai tanfolyamok is nagyon érdekelnek. Például 2023-ban végeztem a Gyászfeldolgozás Módszer® specialistaként, és ez nagyon fontos eszközzé vált a munkámban. Az önismereti tréningek is jelentős hatással voltak rám, hiszen a coachingban, de még a marketingben is elengedhetetlen, hogy az emberekkel való kommunikációt minél mélyebben megértsük.
Kérdés: Ez valóban egyedi megközelítés. A marketingedben hogyan használod fel a pszichológiai tudást?
Dajka Gábor: A marketing alapvetően pszichológiára épül, hiszen emberekkel kommunikálunk. Az érzelmi hatások, döntési folyamatok és vásárlási motivációk megértése nélkül nehéz lenne eredményes kampányokat létrehozni. A pszichológiai eszközöket beépítem a reklámokba, a márkaépítésbe, és abba is, hogyan szólítjuk meg az embereket. Például a megbánás elkerülése, a veszteségtől való félelem gyakran erősebb motiváló tényező, mint a pozitív nyereség ígérete. Ezt tudatosan használom, amikor reklámkampányokat készítek.
Kérdés: Visszatérve a könyvedre, kiknek ajánlanád leginkább?
Dajka Gábor: A könyvet elsősorban vállalkozóknak ajánlom, de bárki számára hasznos lehet, aki szeretné megérteni, hogyan működik a marketing és a pszichológia találkozása. Azoknak is szól, akik szeretnék megtanulni, hogyan lehet hatékonyan elérni a célközönséget, növelni a márkaismertséget, és ügyfeleket szerezni vagy megtartani. De azt hiszem, még azok is találnak benne újdonságokat, akik már jó ideje a szakmában vannak.
Kérdés: Hogyan találtál időt a könyv megírására ennyi elfoglaltság mellett?
Dajka Gábor: Nem volt könnyű! (Nevet.) De mivel szenvedélyem a fejlődés, mindig szakítok időt azokra a dolgokra, amik fontosak számomra. A könyv megírása egy hosszú folyamat volt, amiben rengeteg jegyzetem segített, amit évek alatt gyűjtöttem össze. Ráadásul mindig is úgy gondoltam, hogy ha egy vállalkozónak van egy jó ötlete vagy stratégiája, azt meg kell osztania másokkal is.
Kérdés: Milyen célokat tűztél ki a jövőre?
Dajka Gábor: A folyamatos fejlődés a legnagyobb célom. Szeretnék tovább tanulni, még jobban elmélyülni az üzleti pszichológiában és a coachingban. A könyvemmel pedig szeretném elérni, hogy a vállalkozók felismerjék, mennyire fontos a stratégiai gondolkodás és a pszichológia szerepe a marketingben. A jövő marketingesei nemcsak technikai szakértők lesznek, hanem a pszichológia mesterei is.
Kérdés: Köszönöm az interjút, és további sok sikert a munkádhoz!
Dajka Gábor: Köszönöm szépen, örülök, hogy beszélhettünk!