Hogyan építsünk erős személyes márkát? - Tanácsok Dajka Gábor marketingszakértőtől és business coach-tól

Egy karizmatikus, hiteles személyes márka lenyűgöző ajtókat nyithat meg előttünk az üzleti életben és azon túl is. De hogyan építsük fel tudatosan a saját márkánkat? Hogyan használjuk ezt az értékes eszközt céljaink eléréséhez? Dajka Gábor, marketingszakértő, business coach és befektető osztja meg velünk tapasztalatait, melyeket 17+ év alatt, számos vállalkozás betekintése során gyűjtött össze.

Miért fontos a személyes márka?
"Akár tudatában vagyunk, akár nem, mindannyiunknak van személyes márkája" - kezdi Gábor. "A kérdés az, hogy hagyjuk-e, hogy ez a márka véletlenszerűen alakuljon, vagy tudatosan formáljuk, a saját javunkra."

Egy erős személyes márka bizalmat épít és hitelességet sugároz. Kiemeli értékeinket, erősségeinket, segít kitűnni a tömegből. "Ha szakértőként, hiteles szereplőként pozicionáljuk magunkat a választott területünkön, könnyebben kapunk állásajánlatokat, üzleti megkereséseket, felkéréseket" - magyarázza a szakember. "A személyes márka egyfajta mágnesként vonzza a lehetőségeket."

Gábor saját történetét hozza fel példaként. "Hadd osszak meg egy személyes tapasztalatot! Amikor 2013-ban egyéni vállalkozóként kezdtem, gyorsan elértem a 12 millió forintos éves árbevételt. Ez jórészt annak volt köszönhető, hogy következetesen építettem a személyes márkámat a marketing területén. Az emberek megbíztak a szakértelmemben, vonzónak találták az értékajánlatomat. Így tudtam 2016-ban megalapítani a saját Kft-met."

Önismeret, mint alap
De hogyan kezdjünk neki a személyes márkaépítésnek? Gábor szerint az első lépés az alapos önismeret. "Tisztában kell lennünk az értékeinkkel, készségeinkkel, céljainkkal. Ezek alkotják majd a márkánk alapját."

A coach saját példáján keresztül világít rá ennek jelentőségére. "Az én személyes márkám három pilléren nyugszik: marketing szakértelem, üzleti gondolkodás fejlesztése és szenvedély a fejlődés iránt. Ezek azok az értékek, amiket képviselek, amik egyedivé és hitelessé tesznek."

De ugyanilyen fontos meghatározni azt is, kik a célközönségünk, kiknek szeretnénk értéket teremteni. "Nem mindenkinek fogunk megfelelni, és ez így is van jól. A cél, hogy azokat szólítsuk meg, akik rezonálnak az üzenetünkre. Az én esetemben ezek a vállalkozók, akik szeretnék magasabb szintre emelni a marketingjüket és az üzleti gondolkodásukat."

Autentikusság mindenek felett
Gábor kiemeli az autentikusság fontosságát is. "A személyes márka a mi történetünkön, személyiségünkön alapul. Ez tesz minket egyedivé, hitelessé."

De ez nem jelenti azt, hogy minden titkunkról lerántjuk a leplet. "Az emberek nem a tökéletességet keresik, hanem a valódi emberi kapcsolódást. Ha látják rajtunk a szenvedélyt, az elköteleződést, az őszinte szándékot, akkor megbíznak bennünk. De ehhez meg kell mutatnunk az arcunkat, a személyiségünket."

Gábor a saját karakterét hozza példának. "Az én személyes márkámnak része a jövőorientáltság, a belső motiváció. Szenvedélyem a fejlődés, ezért folyamatosan képzem magam, a cégem bevételének jelentős részét tanfolyamokra költöm. Ezt nem titkolom, sőt, büszkén vállalom. Így válik hitelessé, amikor a fejlődés fontosságáról beszélek."

Építsünk kapcsolatokat!
Gábor hangsúlyozza a networking szerepét is. "Valódi kapcsolatokat kell ápolnunk az emberekkel. Beszélgessünk, hallgassuk meg őket, segítsünk, ha tudunk! Így épül a bizalom és a jó hírnév."

A coach rendszeresen jár szakmai eseményekre, konferenciákra. "Minden ilyen alkalom újabb lépés a személyes márka építésében. Megismernek, eszmét cserélünk, bizalmi kapcsolatokat alakítok ki. Sokszor egy-egy beszélgetésből új üzleti lehetőségek, együttműködések születnek."

A közösségi média is remek platform a kapcsolatépítésre. "Osztozzunk a tudásunkban, véleményünkben, történeteinkben! Vegyünk részt a diskurzusban, teremtsünk értéket! Így válhatunk hiteles szereplőjévé a szakmai közösségünknek" - javasolja Gábor.

A tartalom az király
A tapasztalt business coach szerint a tartalom kulcsfontosságú a személyes márka építésében. "Akár blogolunk, podcastet készítünk vagy videókat osztunk meg, a cél, hogy releváns, értékes tartalommal szolgáljuk ki a célközönségünket."

Így mutathatjuk meg szakértelmünket, így inspirálhatunk másokat. "A minőségi tartalom olyan ajándék, ami megalapozza hírnevünket és vonzza a lehetőségeket. De legyünk következetesek - ez hosszútávú munka!"

Gábor saját tartalomstratégiáját hozza példaként. "Én rendszeresen írok cikkeket, osztok meg gondolatokat a marketing és az üzleti pszichológia témájában. Nemrég jelent meg a könyvem is, Online Marketing és Pszichológia címmel. Ezek mind építőkövei a személyes márkámnak, erősítik a szakmai hitelességem."

Kamatoztassuk tudásunkat!
Gábor további fontos tanácsa, hogy használjuk ki a személyes márkánkat tudásunk kamatoztatására. "Ha van egy témakör, amiben igazán otthon vagyunk, osszuk meg bátran a tapasztalatainkat! Tanítsunk, tartsunk előadásokat, képzéseket! Ez amellett, hogy szilárdítja szakértői hírnevünket, új bevételi forrást is jelenthet."

Ő maga is így tesz, kurzusokat tart cégeknek, vállalkozóknak. "Jó érzés látni, ahogy a tudásom segít másoknak. Közben pedig én is folyamatosan tanulok, fejlődöm. Ez a fajta tudásmegosztás win-win helyzetet teremt."

Kérjünk segítséget!
Végül Gábor biztat mindenkit, aki elakadna, hogy kérjen segítséget. "Egy jó coach vagy tanácsadó kívülről ránézve segíthet finomítani a stratégiánkon. Néha egy-egy beszélgetés is elég, hogy új perspektívából lássuk magunkat és a lehetőségeinket."

Ő maga is rendszeresen jár coachingra, mentorálásra. "Hiába vagyok magam is coach, fontos, hogy legyen valaki, aki az én fejlődésemet is támogatja. Segít túllépni a korlátaimon, merészebb célokat tűzni ki. Ez a befektetés sokszorosan megtérült az évek során."

Konklúzió
Összességében, ahogy Dajka Gábor is rávilágít, egy erőteljes személyes márka pályánk és vállalkozásunk motorja lehet. A kulcs a tudatosság, hitelesség és értékteremtés. Ha bátran felvállaljuk magunkat, kamatoztatjuk tudásunkat és kitartóan dolgozunk, a személyes márkánk messzire repítheti karrierünket.

Az biztos, hogy ez nem megy egyik napról a másikra. Ahogy Gábor mondja, ez egy maraton, nem sprint. De minden lépés, minden kapcsolat, minden tartalom egy újabb építőkő a hírnevünk felépítésében.

Gábor saját története is inspiráló példa. A marketinges tapasztalatait, folyamatos tanulását, pszichológiai tudását kombinálva egy egyedi és hiteles személyes márkát épített fel. Ez segítette saját vállalkozása növelésében és abban, hogy értéket teremtsen mások számára.

Az ő útmutatásait követve mi is elindulhatunk ezen az izgalmas úton. Fedezzük fel értékeinket, álljunk ki bátran a céljainkért és építsük tudatosan személyes márkánkat! Ehhez kíván sok sikert Dajka Gábor, marketingszakértő és business coach!