Marketingstratégia Workshop: Tervezzük meg vállalkozásod sikerét!
Ha több éve működteted a vállalkozásod, valószínűleg tisztában vagy azzal, milyen fontos előre megtervezni a következő időszak marketingtevékenységeit. Amikor nagyobb létszámú csapatról van szó, és 10-15 főnél is többen dolgoznak együtt, gyakran előfordul, hogy az éves célok és a hozzájuk szükséges eszközök nincsenek teljesen összehangolva. Ilyenkor érdemes részt venni egy olyan programon, ahol nemcsak célokat határozhatsz meg, hanem konkrét lépések formájában körvonalazhatod a jövő évi marketingkampányokat. Ha tervezetten szeretnéd kezelni a piacot, a versenytársakat és a rendelkezésre álló erőforrásokat, a Marketingstratégia Workshop megbízható megoldást kínál. Az ilyen alkalmak során gyakran kiemelt figyelem irányul azokra a lépésekre, amelyek átláthatóbbá és szervezettebbé teszik a marketingfolyamatokat.
Gyakran már a workshop elején kiderül, hogy a résztvevő cégeknek pontosan milyen elakadásaik vannak. Van, ahol új marketinges szakember érkezik a csapathoz, és szeretné minél hamarabb megismerni a piaci helyzetet, a potenciális célközönséget, illetve a vállalat eddigi eredményeit és kudarcait. Más helyeken az okoz gondot, hogy a marketingmenedzser távolléte vagy távozása miatt nincs átadva a korábbi stratégia, és az új kollégának kell felépítenie egy tervet az előző tapasztalatok alapján. Egy 2021-es nemzetközi marketingfelmérés szerint a vállalkozások 57%-ánál az egyik legnagyobb kihívás az, hogy az újonnan érkező vezetők nehézkesen tudnak beilleszkedni a már működő csapatba, és a meglévő adatokat, fájlokat, riportokat sem kapják meg strukturált formában. Ez gyakran időveszteséget okoz, amit a workshop célzott tematikája hatékonyan tud kompenzálni.
Ha a marketingterv hiányos vagy felszínes, előfordulhat, hogy a vállalat működését teljesen más irányból kell átgondolni. Az egy napos workshop alatt lehetőség nyílik a jelenlegi helyzet feltérképezésére, többek között egy piacra fókuszáló elemzés elkészítésére, versenytársfelmérésre, valamint a céges értékajánlat tisztázására. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a vállalati szereplők meglepődnek, amikor kiderül, mennyire eltérő elképzeléseik vannak a brand pozicionálásáról vagy épp a célközönség preferenciáiról. Egy 2022-ben publikált magyar kutatás rámutatott, hogy a marketingvezetők 40%-a kizárólag megérzéseket használ a célcsoport definiálására, miközben a több adatforrásból (például értékesítési statisztikákból, online analitikából) nyert információk sokkal pontosabb képet adhatnának. A workshop egyik fontos hozadéka, hogy ezeket az eltéréseket csapaton belül közösen ki lehet beszélni, és létrejön egy mindenkinek érthető, közös alap.
Amikor a márkapozicionálás kerül terítékre, általában azzal érdemes kezdeni, hogy milyen egyedi értéket kínál a cég a vásárlóknak, és miben különbözik a piacon jelen lévő többi szereplőtől. Sok vállalatnál ilyenkor derül ki, hogy hiányzik a konzisztens márkaszemélyiség, vagy nincsenek pontosan felépítve azok a kommunikációs elemek, amelyek segítenék a potenciális ügyfeleket gyorsan megérteni, mire számíthatnak a terméktől vagy szolgáltatástól. Egy 2020-as felmérés szerint a fogyasztók 73%-a tartja lényegesnek, hogy egy márka valamilyen jól megkülönböztethető személyiséget tükrözzön, amihez érzelmi alapon is kapcsolódhat. Ha ez a plusz hiányzik, akkor a vállalkozás könnyen belesimul a versenytársak sorába, és nehezebben emelkedik ki a reklámzajból.
A workshop keretében általában időt kell szánni a marketingcsatornák megválasztására és hozzájuk kötődő stratégiák megalkotására. A vezetői csoportok sokszor bizonytalanok, mert úgy gondolják, egyszerre minden platformon jelen kell lenniük, ami túlzottan megterheli a költségvetést és az erőforrásokat. Ha meghatározod, pontosan mely csatornák alkalmasak a leginkább a célcsoportod elérésére, azzal jelentős összegeket spórolhatsz, és a hatásfok is javul. Egy 2019-es amerikai marketingtanulmány kimutatta, hogy azok a vállalkozások, amelyek éves szinten legfeljebb három online felületre fókuszálnak (például Facebook, LinkedIn, Google Ads), rendszerint magasabb konverziós arányt érnek el, mint azok, amelyek ötnél is több platformon próbálnak egyszerre nagy kampányokat folytatni. A tájékozottság és a fókusz egyaránt fontos, hiszen nem érdemes olyan csatornára időt és energiát áldozni, ahol a célközönség valójában nem aktív.
A tartalommarketing témája szinte mindig felvetődik, mert nagyon sok cég szeretne blogolni, videós anyagokat készíteni vagy hírleveleket küldeni, de nem biztos, hogy tisztában van a kivitelezés módjával. Sokszor épp a következetesség hiánya okoz problémát, mert eleinte lelkes a csapat, majd pár hét elteltével abbahagyják a bejegyzések publikálását. Ilyenkor a workshopon kidolgozott terv pontosan megmutathatja, milyen témákról, milyen rendszerességgel érdemes beszélni. Egy 2021-ben végzett hazai felmérés szerint a magyar középvállalatok 58%-a évente legfeljebb tíz blogbejegyzést jelentet meg, és csak 15%-uk publikál heti vagy kétheti rendszerességgel. Pedig a folyamatos jelenlét bizonyítottan javítja a keresőoptimalizálást, ráadásul erősítheti a szakértői imázst is, ami bizalmat épít a vásárlókban.
Ha a tervekhez nem rendelsz mérőszámokat és nincsenek követési módszerek, a vezetőség idővel elveszítheti a motivációját. A workshop során ezért rendszerint áttekintjük, hogyan lehet követni az eredményeket, és milyen beszámolási rendszert érdemes kialakítani. A résztvevők gyakran meglepődnek, mennyire egyszerű mérni például az online felületek forgalmát és a konverziós arányokat, miközben az offline aktivitásoknál is egyre több eszköz létezik, legyen szó QR-kódokról vagy egyedi kuponkódokról. Egy 2022-es, Közép-Európára kiterjedő kutatás alapján a mérőszámok hiánya a marketingbüdzsé akár 30%-át is elpazarolhatja, mert a vezetők nem látják, mi az, ami valóban működik, és mi az, ami csak viszi a pénzt.
A költségvetés általában kiemelt kérdés, ezért a workshop végén jellemzően részletesen foglalkozunk vele. Lehet, hogy már a tervezés során tisztában vagy vele, mennyit tudsz és akarsz áldozni a kampányokra, de ha nincs konkrét terv, könnyű elcsúszni. A vállalkozásoknál gyakran előfordul, hogy az év első felében kimerül a reklámbüdzsé, miközben a második félév is kínál fontos értékesítési lehetőségeket. Ha úgy tervezed meg a költségeket, hogy közben a vészhelyzetekre vagy a váratlan kampányokra is hagysz mozgásteret, sokkal fegyelmezettebben tudod irányítani a stratégiai döntéseket. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy azok a cégek, amelyek rugalmasan kezelik az éves büdzsét és mindig tartalékolnak a kiemelt időszakokra, akár 20%-kal nagyobb bevételnövekedést is elérhetnek, mint azok, amelyek kizárólag a tervezett kampányokra fókuszálnak, és nem reagálnak a piac változásaira.
A workshop végén szokás közösen áttekinteni a teljes nap folyamán született döntéseket. Ilyenkor készíthető egy akcióterv arról, ki, mikor és mit fog végrehajtani. Ezt sokan szeretik táblázatban vagy valamelyik projektmenedzsment alkalmazásban (például Trello, Asana) rögzíteni, hogy később is vissza lehessen nézni a vállalt határidőket és a felelősségi köröket. Egy 2018-as nemzetközi felmérés tanúsága szerint az írásban lefektetett marketingtervek 76%-a sikeresebben valósul meg, mint azok, amelyek csupán szóban hangzanak el a megbeszéléseken. Ez a fajta dokumentálás biztosítja, hogy mindenki ismerje a feladatát, és tudatosabban dolgozzon a közös célokért.
A Marketingstratégia Workshop célja tehát, hogy ne csak rövid távú ötleteket gyűjts, hanem egy olyan átfogó, jól strukturált tervet alakíts ki, ami hosszabb távon is meghatározza a vállalkozásod irányát. Ha megfogalmazod a konkrét lépéseket, és előre látható, milyen erőforrások kellenek a megvalósításhoz, akkor a csapat tagjai is magabiztosabban tudják végezni a munkájukat. Fontos, hogy közben legyen lehetőség arra, hogy a résztvevők szabadon kérdezzenek, akár a saját szakterületükre vagy napi rutinjukra vonatkozóan is, hiszen egy ilyen konzultáció sokkal eredményesebb, ha valós céges példák kerülnek a középpontba. Ha a marketingmenedzser váltásakor mindezt összehangolod az új kolléga igényeivel és kérdéseivel, akkor elkerülheted azokat a csapdahelyzeteket, amelyek egy frissen kinevezett vezető számára rengeteg plusz terhet jelentenének.
Az egynapos program során nemcsak elméletben ismerheted meg, milyen az ideális marketingtervezés, hanem valós, cégspecifikus példákra fókuszálva állíthatsz össze egy használható tervet. Az a tapasztalat, hogy a résztvevők később szívesebben nyúlnak vissza a workshop jegyzeteihez, mint a mindenki számára elérhető tankönyvekhez, mivel itt helyben, csapatban dolgozva fogalmazzák meg a legfontosabb célokat és eszközöket. Az együtt gondolkodás lendületet ad a cégnek, és lecsökkenti azt az időt, amelyet szervezetfejlesztéssel vagy a közös irányvonalak keresésével kellene tölteni.
Ha úgy érzed, szükséged van egy olyan alkalomra, ahol teljesen a saját vállalkozásod marketingtervezésére koncentrálsz, és szeretnél egy külső szakmai véleményt is kapni, akkor érdemes elgondolkodni ezen a workshopon. Az, hogy hány órát vagy éppen milyen arányban szánsz a különböző elemekre, teljes mértékben rajtad és a csapatodon múlik. Szokás a napot egy rövid bevezetéssel kezdeni, majd lépésről lépésre áttekinteni a versenytársakat, a piaci lehetőségeket, a cég márkapozícióját, a rendelkezésre álló marketingcsatornákat és a költségvetést. Az egynapos formátum jól működik, de ha a cég ennél nagyobb létszámú vagy sokrétű, előfordulhat, hogy több idő kell. A legjobb eredmény általában akkor születik, ha rugalmas keretek között, mégis előre megtervezett program alapján dolgozol. Ha úgy gondolod, további támogatásra van szükséged az elindított projektek kivitelezésében, gyakran érdemes utókövető konzultációt is beiktatni.
Ez a workshop tehát elsősorban azoknak ajánlott, akik szeretnének tudatosabban felkészülni a következő üzleti év kihívásaira, vagy a szervezeti változások miatt szükségessé vált egy áttekintő és jövőbe mutató marketingstratégia kialakítása. Akkor is hasznos lehet, ha a vállalat már rendelkezel valamilyen marketingtervvel, de úgy látod, nem elég alapos, nincs végiggondolva a megvalósítás módja, és nem kötődik hozzá olyan eredménymérés, ami alapján átláthatnád, beváltja-e a hozzá fűzött reményeket. A lényeg az, hogy a résztvevők legyenek nyitottak arra, hogy a meglévő folyamatokat közösen elemezzék és szükség esetén új irányokat keressenek.
Ha érdekel, hogyan lehet ezt a napot a lehető legnagyobb hatékonysággal megszervezni és lebonyolítani, érdemes átbeszélni előre az egyedi igényeidet. Vannak, akik inkább a marketingmenedzserük bevonásával dolgoznak, mások a cégvezetőt vagy a pénzügyes kollégát is meghívják, hogy a költségtervezés se maradjon későbbre. A legfontosabb előny, hogy egyetlen nap alatt végigjárhatsz minden lényeges területet, ami a következő év marketingjének felépítéséhez szükséges, és már a program végére átfogó képet kapsz arról, milyen sorrendben célszerű megvalósítanod a feladatokat. A hosszú távú eredmények pedig azt mutatják, hogy ez a fajta tervszerű gondolkodás és csapatmunka nemcsak a marketing teljesítményét növeli, hanem a szervezeti együttműködést is erősíti, hiszen tisztábban láthatóvá válik, ki milyen formában járul hozzá a vállalat sikeréhez.