Számvitel és versenytárs elemzés: építs stabil vállalkozást
Amikor a vállalkozásodat építed, elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb találkozz a számvitel és a versenytárs elemzés kérdéskörével. Sokan úgy gondolják, a számvitel kizárólag a könyvelő feladata, és neked, mint cégvezetőnek vagy marketingesnek nem kell különösebben elmélyülnöd benne. A tapasztalatok mégis azt mutatják, hogy ha átlátod a pénzügyi alapokat, sokkal hatékonyabban tudsz üzleti döntéseket hozni, ráadásul képes leszel okosabban összevetni a saját céged mutatóit a konkurensek eredményeivel. A vállalkozásépítés nemcsak arról szól, hogy csábító ajánlatokkal lepd meg a piacot, hanem arról is, hogy stabil pénzügyi talajon állj. Ehhez pedig a számvitel alapfogalmai éppúgy hozzátartoznak, mint a versenytársaid elemzése, hiszen a kettő együtt ad teljes képet arról, merre tartasz, és mivel tudsz kitűnni.
A számvitel a vállalkozás nyelvének is tekinthető. Nem véletlenül nevezik így, mert ha megérted a bevételek és kiadások logikáját, a mérleget, az eredménykimutatást, akkor sokkal pontosabban tudod megítélni, mi történik éppen a vállalatodban. A mérleg a vállalkozás vagyoni helyzetét mutatja meg egy adott időpontban. Kiderül belőle, milyen eszközökkel rendelkezel, mennyi pénzed áll raktárkészletben, mekkora a követelésed a vevőiddel szemben, illetve milyen forrásokból finanszírozod a működésedet. Az eredménykimutatás ezzel szemben arra fókuszál, hogy egy adott időszakban mennyi bevételt értél el, milyen költségeket fizettél, és végső soron mekkora profit keletkezett. A kettő együtt olyan, mintha a cég egészségügyi állapotáról adnának ki egy leletet. Ha valamelyik mutató kedvezőtlen, például túl nagy a kintlévőséged vagy sorra jelennek meg a veszteséges hónapok, akkor gyorsan reagálhatsz, bevezethetsz új marketingstratégiát, átalakíthatod a termékportfóliót, vagy akár a költségcsökkentés mellett dönthetsz.
Gyakori kérdés, hogy egyáltalán miért van szükség a számvitelre, amikor a vállalkozók többsége úgy véli, elég, ha a könyvelő elintézi a papírmunkát. A modern vezetési és marketingkutatások szerint (Porter, 2019, Harvard Business Review) azok a cégvezetők, akik alapszinten ismerik a számviteli kimutatások mögötti logikát, sokkal bátrabban és hatékonyabban döntenek, mert felismerik, hol rejlenek a növekedési lehetőségek és milyen pénzügyi kockázatokkal kell számolni. Nem kell mindenkinek profi könyvvizsgálóvá válnia, de ha olvasni tudod az adatokat, például érted a cash flow kimutatás szerkezetét és tudod, hogy a vállalkozásod mikor van tőketartalék hiányában, akkor elkerülheted a hirtelen finanszírozási problémákat. Egy 2020-as amerikai felmérés (Journal of Small Business Management) kimutatta, hogy a KKV-k vezetői körében az alapvető számviteli ismeretekkel rendelkezők átlagosan 15%-kal jobb növekedési rátát értek el öt éven belül, mint azok, akik teljesen kiszervezték a pénzügyi döntések átlátását.
A számvitel ott kapcsolódik a versenytárs elemzéshez, hogy a saját adataid mellett gyakran szeretnéd tudni, milyen módon alakult a piacon a konkurensek teljesítménye. Először is, ha egy bizonyos iparágban dolgozol, és van néhány nagyobb, nyilvános beszámolókat is közzétevő konkurensed, akkor a publikus adatokból látni fogod, mekkora árbevételt értek el, milyen profitrátát produkálnak, és hogyan változott a kötelezettségeik állománya. Ezeket az információkat, még ha nem is mindig a legapróbb részletekig hozzáférhetők, érdemes időnként górcső alá venni. Ha azt látod, hogy a versenytársaknak extrém módon nő a forgalma, akár arra is gondolhatsz, hogy egy új marketingcsatornát találtak, netán uniós vagy kockázati tőke segítségével robbantották be a vállalkozásukat. Ha a piaci szereplők árrése nagyot csökkent, miközben te még mindig ugyanannyi haszonnal adod el a termékedet, akkor elképzelhető, hogy rövidesen egy árverseny közepén találod magad, és időben lépned kell.
A versenytárs elemzés viszont nemcsak a számokon alapul. A pszichológiára és a marketingmegoldásokra is kitekint, hiszen a kutatások szerint (Kahneman, 2015, Thinking, Fast and Slow) a vállalkozások vezetői sokszor ösztönösen reagálnak a piaci változásokra, érzelmi alapon csökkentik vagy növelik az áraikat, vagy hoznak meg döntéseket kampányok indításáról. Ha felveszed a kifinomult elemzési szemléletet, és képes vagy tudatosan értelmezni a piaci híreket, a konkurens kampányok eredményeit vagy éppen a konkurensek fogyasztói értékeléseit, akkor ezzel nagy előnyhöz jutsz. Itt kapcsolódik a számviteli gondolkodás a versenytárs elemzés marketinges részéhez. Ha látod, hogy a konkurensed nagyszabású reklámhadjáratba kezd, akkor megnézheted, ennek mennyi a reális hozadéka, és mekkora befektetést igényelhetett. Ha úgy ítéled meg, hogy a költségeik túl fognak nőni az elérhető bevételen, akkor lehet, hogy neked nem is érdemes belemenni a drága versenybe. Ellenben, ha minden szám azt mutatja, hogy megtérül ez a kampány, akkor talán neked is érdemes átstrukturálnod a marketingbüdzsédet.
A versenytárs elemzésnek több síkja van. Az egyik, hogy megnézed, milyen termék- vagy szolgáltatásportfóliót kínálnak más cégek, és mik az erősségeik, hiányosságaik. A másik, hogy mennyire korszerű az online jelenlétük, milyen SEO-technikákat használnak, vagy éppen milyen közösségi média aktivitással bírnak. A harmadik, hogy mennyire felelnek meg a jogszabályoknak, van-e valamilyen egyedi szabadalmuk, védjegyük vagy olyan jogi lépésük, ami neked is akadályt jelenthet. A pénzügyi sík pedig mindezeket átszövi, hiszen a számviteli adatok mutatják meg a valós teljesítményt. Lehet, hogy valaki óriási hírverést csap a közösségi médiában, mégis masszívan veszteséges, mert a költségek elszállnak, a bevételek nem tartanak lépést. Egy rövid ideig lehet, hogy a piaci megjelenésük látványos, de hosszú távon nem fenntartható. A számviteli alapismeretek ebben segítenek, hogy ne csak a „látszatra” figyelj, hanem a mélyben rejlő folyamatokra is.
A nemzetközi cikkek (például a European Management Journal, 2021) rámutattak, hogy a vállalkozások 70%-a nem végez rendszeres és objektív versenytárs elemzést, többnyire csak nagy vonalakban becsülik meg, mi történik a piacon. Ezzel párhuzamosan sokan még a saját számaikat is gyengén interpretálják: például összekeverik a cash flow-t a nyereséggel, vagy rosszul osztják fel a költségeket a különböző termékvonalak között. Az eredmény sokszor téves stratégiai döntés, ami később drága tanulópénz lehet. Az újgenerációs menedzsmentképzések ezért nem véletlenül helyeznek nagy hangsúlyt a pénzügyi alapismeretek és a piaci elemzések összekötésére. Ha te magad is hajlandó vagy megtanulni ezt a szemléletet, akkor a pénzügyi adatokat is ugyanúgy be tudod építeni a marketingstratégiádba, mint az ügyfél-elégedettségi mutatókat vagy a termékfejlesztési terveket.
A számvitelnek az árazásban is hatalmas szerepe van. Amikor eldöntöd, hogy mennyiért kínálod a szolgáltatásodat, egyfelől a piaci versenyre figyelsz, tehát mit kérnek érte mások, mennyire árérzékeny a fogyasztó. Másfelől viszont figyelned kell, hogy neked mennyibe kerül előállítani a terméket vagy szolgáltatást, mekkora az anyagköltség, a rezsi, a munkabérek, az adók, a marketingköltség. Ha nem ismered a költségszerkezetedet, nagyon könnyen lehet, hogy csak azért próbálod verni a versenytársaidat, mert azt látod, hogy ők olcsóbban adják a terméküket. Közben lehet, hogy a te alapanyagköltséged magasabb, vagy éppen nem olyan kedvező beszállítói megállapodásaid vannak, mint nekik. Az eredmény egy olyan árháború, aminek a végén te húzod a rövidebbet, hiszen a profitod csökken, és nem marad forrásod sem innovációra, sem marketingre. Egy 2022-es felmérés (Small Business Finance Trends) szerint a kisvállalkozások 40%-a esik bele abba a hibába, hogy érzésből áraz, és nem számítja ki, mekkora nyereséggel lehet fenntarthatóan működni.
A versenytárs elemzés ezen a ponton ismét belép a képbe, mert ha jól mérted fel, hogy a konkurensed milyen árrés mellett dolgozik, milyen ügyfélkörre épít, és milyen egyedi értéket nyújt, akkor eldöntheted, milyen stratégiát követsz. Lehetsz a prémium szegmens szereplője magasabb áron, de különleges minőséggel. Vagy az olcsóbb szegmensben is megjelenhetsz, ha sikerül a költségeidet is optimalizálni. Lehetsz a „megbízható középkategória”, ha a piac nagy része stabil megoldást keres. Mindezeket a döntéseket azonban nagyban segítik a számviteli alapismeretek, mert nem tudod reálisan megválaszolni, hogy mennyi profitra lesz szükség a vállalkozásod növekedéséhez, ha nem ismered a pénzügyi mutatókat. Az árbevétel önmagában nem minden, mert lehet, hogy ötvenmillió forint bevétel mellett küzdesz a költségekkel, míg harmincmillió forint bevétel mellett még mindig szép profitra teszel szert, ha megfelelően optimalizáltad a kiadásokat.
Amikor a versenytársak számviteli adataihoz akarsz hozzáférni, sokszor nem lesz minden információ nyilvános, különösen, ha kisebb cégekről van szó. Általában azonban a kötelező beszámolókat meg tudod nézni, vagy legalábbis következtetni tudsz bizonyos trendekre. Vannak országok, ahol a céginformációk digitálisan letölthetők, máshol fizetni kell értük. Ha külföldi piacra lépsz, érdemes utánajárni, milyen forrásokból dolgozhatsz, vagy igénybe vehetsz piackutató cégek által készített jelentéseket. A kockázati tőkebefektetők is szeretik monitorozni ezeket az adatokat, és bár a jelentések nem mindig frissülnek hónapról hónapra, mégis iránymutatók abban, hogy melyik iparág húz erős évet, és melyik az, amelyik éppen visszaesik. Amikor a számok azt mutatják, hogy valaki több éven át stabilan nőtt, de az utolsó időszakban meredek visszaesésbe kezdett, akkor gyaníthatod, hogy valami megroppant a pénzügyi hátterükben vagy a piaci pozíciójukban. Ebből akár versenyelőnyt kovácsolhatsz, ha időben reagálsz. A marketingkampányokat is érdemes úgy igazítani, hogy megcélozd a konkurens cégtől elvándorló vevőket, vagy nyomatékosítsd a saját erősségeidet.
A számviteli és marketing szemlélet találkozása abban is megnyilvánul, hogy a pénzügyi mutatók nem mindig tükrözik a valós piaci potenciált, ha csak rövid távon nézed őket. Lehet, hogy most éppen masszív marketingkiadásaid vannak, mert új piacra lépsz, vagy átalakítod az egész brandet. A rövid távú eredménykimutatásod szerint ez csökkenti a profitot, de a hosszú távú megtérülés jelentős lehet, mert növekszik a márkaismertséged és a piaci részesedésed. A versenytárs elemzés ugyanerre mutat, mert láthatod, hogy mások is pont most ruháznak be, és megpróbálják megszerezni a vásárlók figyelmét. A pénzügyi adatok hibás értelmezése könnyen vezethet rossz stratégiai döntésekhez: ha pánikszerűen visszavágsz minden marketingköltséget, miközben a többiek éppen növelik, akkor lehet, hogy végül lemaradsz, és utána drágábban kell felzárkóznod. Ezért mindig érdemes megérteni a számok mögötti folyamatokat. Nemcsak a versenytársaid, de a saját céged esetében is.
A versenytárs elemzés egyik legfontosabb aspektusa a piaci pozicionálás. A pénzügyi mutatók és a marketingstratégia segítségével be tudod lőni, hova szeretnél eljutni: inkább egy szűkebb, exkluzív, de magas profitot jelentő réteget akarsz kiszolgálni, vagy inkább a tömeges értékesítés a célod alacsonyabb árréssel. Megfigyelheted, hogy a konkurens cégek melyik utat választották, és milyen eredménnyel. Ha valaki ugyanazt a réteget célozza, mint te, akkor különösen nagy a jelentősége annak, hogy mennyire stabil a finanszírozásuk, mennyire tudnak hatékonyak lenni a költségoldalon. Egy 2021-es európai kutatás (European Entrepreneurship Research) rávilágított, hogy a tudatosan végzett versenytárselemzés és a pénzügyi adatok rendszeres monitoringja 25%-kal növelte a vállalkozások túlélési esélyeit a piaci recessziós időszakokban. A kutatás szerint azok a cégek, amelyek objektív és rendszeres elemzést végeztek, sokkal kevesebbszer estek áldozatul a hirtelen kialakuló árversenynek vagy a váratlan költségnövekedésnek.
A vállalkozás számai és a konkurensek adatai alapján végzett elemzésekhez gyakran használnak pénzügyi mutatószámokat. Ilyen lehet az árrés, a forgási sebesség, a likviditási mutatók, a tőkeáttételi mutató. Ha azt látod, hogy egy versenytárs nagyon magas tőkeáttétellel dolgozik, vagyis sok hitelt vett fel, akkor elképzelhető, hogy nagyot kockáztat, és az iparág felfutására játszik. Ha viszont a piac megtorpan, ez a cég könnyen bajba kerülhet, és te akkor növelheted az erőfeszítéseket, átcsábíthatod a vevőit. A számviteli ismeretek itt abban segítenek, hogy átlásd, milyen kockázat rejlik a hitellel vagy a külső tőkebevonással finanszírozott vállalkozásoknál. Ez nem azt jelenti, hogy a hitel rossz lenne, de a nem megfelelő számviteli és pénzügyi háttérrel igen kockázatos lehet. A marketingdöntéseknél mindez nagyon is számít, mert ha egy nagy, erős tőkével megtámogatott versenytárs toppan be, akkor lehet, hogy neked differenciáló stratégiát kell alkalmaznod, nem pedig árversenybe bonyolódni.
A számvitel és a marketing találkozásának másik aspektusa a befektetőkkel való kommunikáció. Ha a céged nagyobb növekedést tervez, és mondjuk tőkebefektetőt vagy banki hitelt szeretnél bevonni, akkor egy meggyőző pitch során nem elég a kreatív ötleteket és a piac méretét lobogtatni. Ugyanúgy kíváncsiak lesznek a számviteli kimutatásaidra, a múltbeli eredményeidre és a projekcióidra. Itt jön jól, ha nemcsak a könyvelőd által átküldött dokumentumokat citálod, hanem meg is tudod magyarázni, miért alakult úgy a költségszerkezet, mit tervezel tenni a nyereségsáv javítása érdekében, illetve milyen szerepet szánsz a marketingnek a jövőbeli növekedésben. A versenytárs elemzés abban is segíthet, hogy megmutasd, hova tudsz eljutni reálisan, és milyen piaci rést tudsz kihasználni. Ha bizonyítani tudod, hogy a konkurensek pénzügyi adataihoz mérten a te terved fenntarthatóbb vagy jobban skálázható, akkor nagyobb eséllyel kapod meg a befektetői támogatást.
A számvitel és a versenytárs elemzés közös nevezője a stratégiai gondolkodás. A pénzügyi kimutatások nem a múltat jelentik, hanem inkább egy tükörképet arról, hogy hol tartasz most, miközben a versenytársaid adatai megmutatják, milyen erőviszonyok uralkodnak a piacon, vagy milyen irányba megy a trend. A marketing akkor lesz igazán hatásos, ha beleágyazod ebbe a nagyobb összefüggésbe. Ha látod, hogy a piac telítődik, és a versenytársaid egyre több promóciót indítanak, lehet, hogy neked is innovatívabb megközelítésre van szükséged, vagy másképp célszerű csomagolnod a terméket. A számok egyfajta riasztórendszert alkotnak, mert azonnal jeleznek, ha például csökken a cash flow-d vagy megnő az eladatlan raktárkészleted. A versenytárs elemzés pedig kinyitja a szemed a külső történésekre, és időben rávilágít, ha valaki túl gyors növekedéssel fenyegeti a piaci részesedésedet, vagy éppenséggel egy új szegmenst próbál meghódítani.
A szakirodalomban gyakran ajánlják, hogy készíts vállalati pénzügyi tervet és versenystratégiát is, legalább éves szinten. Ha ezt megtámogatod azzal, hogy időről időre adatokat gyűjtesz a konkurensekről, akkor láthatod, mennyire validak az eredeti elképzeléseid, és merre kell korrigálni. A kutatások szerint (Johnson és Scholes, 2020, Exploring Strategy) a dinamizmus és a rugalmasság egyik kulcsa, hogy a cég ne zárkózzon be a saját nézőpontjába, hanem reálisan felmérje a külső szereplők lépéseit és a pénzügyi trendeket. A számviteli alapismeretek pedig abban segítenek, hogy ezeket a lépéseket ne csak intuitívan értelmezd, hanem képes legyél kiszámolni, mennyi befektetés és várható nyereség kapcsolódik hozzájuk. Minél fejlettebb a vállalkozói pénzügyi műveltséged, annál tudatosabban használod a marketing és a piackutatás eredményeit is.
Az összefüggés mindenhol látható. Ha a vállalkozásod szervezetileg is kezd nagyobbra nőni, és esetleg több terméket vagy márkát is viszel párhuzamosan, akkor a számviteli adatok alapján könnyen ki tudod mutatni, melyik vonal jövedelmezőbb, és melyikkel van több probléma. Ha észreveszed, hogy bizonyos brandeknél a profit nem úgy alakul, mint vártad, miközben a konkurens cégek hasonló terméke szárnyal, akkor vagy az árképzéssel, vagy a marketingüzeneteddel lehet gond. Elképzelhető, hogy rossz célközönséget próbálsz megszólítani, vagy egyszerűen túl magas költséggel készíted el a terméket. Ezt a versenytárs elemzés is alátámaszthatja, ha kiderül, hogy más gyártási folyamatot alkalmaznak, vagy a kommunikációban jobban érzékelik a fogyasztók igényeit.
A számvitel és a konkurencia analízise abban is segít, hogy ne veszítsd el a fókuszt. Sok vállalkozó szenved attól, hogy számtalan ötletbe belekezd, de végül nem lesz egyikből sem valódi üzleti eredmény. Ha előre kiszámolod, mennyibe kerül egy ötlet kivitelezése, és megnézed a piacon, hányan és milyen eredménnyel foglalkoznak vele, már sokkal megfontoltabban vágsz bele. A rosszul felmért projektek könnyen elviszik a profitot, és csak későn derül ki, hogy a piac nem is keresett ilyen megoldást, vagy a versenytárs már százszor jobban megcsinálta. A vállalkozás menedzselése nem csupán kreativitást, hanem számok iránti érzékenységet is kíván. Egy 2019-es hazai felmérés (Gazdaság és Vállalkozáskutató Intézet) azt mutatta, hogy a KKV-k 60%-a nem csinál részletes megtérülés-elemzést a marketingkampányok előtt, így egyáltalán nincs képük arról, milyen nyereséget hozott a ráfordított költség. Aki viszont igen, ott a számok fényében még inkább kialakul egy tudatos marketingstratégia, és a marketingbüdzsét is úgy allokálják, hogy a megtérülési mutatókat maximalizálják.
Ha megnézed a sikeres, nagyvállalattá nőtt cégeket, szinte mindegyiknél közös, hogy már a korai fázisban is ügyeltek a számviteli rendezettségre és a piac folyamatos monitorozására. Nem véletlen, hogy amikor egy startup kockázati tőkéért folyamodik, a befektetők első kérdései között szerepelnek a könyvvizsgált adatok, az ügyfél-megtartási ráta, a marketingköltség és a konverziós adatok. A befektetők pedig rendszeresen nézik a versenytársakat is, mert azt akarják látni, hogy a startupnak van-e reális esélye kitörni. Ez a logika kisebb léptékben a te cégedre is igaz: hiába nincsenek százmilliós befektetők a hátad mögött, magadnak is bizonyíthatsz azzal, hogy rendben tartod a pénzügyi kimutatásokat, és reálisan pozicionálod magad a piacon. A versenytárs elemzés pedig mindig mutat egy tükröt, hogy ne csak szubjektíven értékeld a helyzetedet.
Az sem ritka, hogy a pénzügyi adatokat használva új versenyelőnyt találsz. Ha mindenki más a felső árkategóriát célozza meg, de te látod, hogy a költségszerkezetedet úgy is meg tudod oldani, hogy valamivel alacsonyabb áron, de mégis megfelelő haszonnal tudj jelen lenni, akkor ezzel kivívhatsz egy érdeklődő réteget. Ha pedig a konkurensek mind a fapados megoldásokban gondolkodnak, de te tudod, hogy van elég erőforrásod és a pénzügyi mutatóid stabilan támogatják egy prémium márka bevezetését, akkor megpróbálhatsz a minőségre és az exkluzív érzésre rámenni. Ez a fajta stratégia a számvitel nélkül lutri lenne, mert nem látnád át, mekkora kockázatot vállalsz, és milyen megtérülésre számíthatsz. A versenytársak számai szintén megerősíthetnek abban, hogy ezen a területen akár lehet piaci rést találni. A marketingmarketing teljes egészében más lesz, ha tisztában vagy azzal, hogy milyen árbevételi célt tudsz elérni, és mik a ráfordításaid.
A számvitel és a versenytárs elemzés kapcsán érdemes gondolni a piaci trendekre is. Ha tudod, hogy egy iparág éppen konjunkturális időszakban van, és a konkurensek sorra növelik a bevételüket, akkor neked is lehetőséged nyílhat a fejlesztésekre és terjeszkedésre. A gazdasági visszaesés idején pedig előfordulhat, hogy a versenytársak költségcsökkentésekbe kezdenek, te viszont – ha erős pénzügyi alapjaid vannak – épp ilyenkor erősíthetsz. A marketingpszichológia azt mondja, hogy recesszióban az ügyfelek jobban megnézik, mire költenek, de ha te kitartasz és megbízható, jól pozicionált ajánlatot adsz, akár hűségesebb vevőkört is nyerhetsz. A számok itt is segítenek, mert gyorsan leolvashatod, melyik terméked bírja jobban a válságot, és melyiknél érdemes akár ideiglenesen leállítani a termelést vagy értékesítést.
Talán úgy tűnik, hogy a számvitel unalmas, és a versenytárs elemzés még unalmasabb, de a valóságban mindkettő tele van izgalommal, ha végiggondolod, hogyan hat a vállalkozásod jövőjére. A vállalkozásépítésnek van egy kreatív oldala, hiszen új termékeket és marketingkampányokat találsz ki. Ugyanakkor van egy analitikus dimenziója, ahol a számok és a piaci információk révén biztosítod, hogy a kreativitás ne szálljon el a realitástól. A kutatások (Deloitte, 2020) azt igazolják, hogy a sikeres KKV-k és startupok vezetői tudatosan ötvözik a kreatív és a pénzügyi gondolkodást: képesek „álmodni”, de közben ismerik a költségvetési korlátokat, és figyelik a konkurensek lépéseit. Ez a kettős szemlélet a vállalkozásfenntartás alapja: egyszerre kell merésznek lenni és óvatosnak, egyszerre kell figyelni a fogyasztói igényekre és a könyvelői papírokra.
Ha kedvet érzel hozzá, érdemes részt venned egy számviteli alapképzésen vagy olyan online kurzuson, ahol vállalkozói szemlélettel tanítják a pénzügyi alapokat. Nem kell a végletekig mélyülnöd, de már az is nagy előny, ha pontosan látod a bevétel–költség–profit–készpénzáramlás kapcsolatát, és felismered, mikor van szó tőkehiányról vagy mikor válik aggasztóvá a számlák késedelme. A versenytárs elemzés során pedig ne elégedj meg azzal, hogy megnézed, milyen reklámjaik vannak. Próbáld meg begyűjteni a piaci visszajelzéseket, az esetleges sajtóhíreket a cégük pénzügyi helyzetéről, és akár az ügyfelek véleményét is figyeld, mert sokszor a fórumokon vagy értékelésekben utalnak arra, hogy melyik cég mennyire stabil vagy épp bizonytalan. A számvitel és a marketing találkozásánál sok olyan összefüggés tárul fel, ami segít, hogy okosabban, stratégiaibban irányítsd a vállalkozást.
Nagy előny, hogy a mai digitális korban rengeteg információ hozzáférhető, akár online adatbázisokból vagy iparági jelentésekből. A legfontosabb, hogy ne felejtsd el összekötni a saját belső pénzügyi mutatóidat a külső versenyképességi tényezőkkel. Ha látod, hogy eredményes vagy, de a piac még nagyobb növekedési potenciált mutat, esetleg érdemes kicsit bátrabban tervezned. Ha úgy tűnik, hogy a versenytársaid sorra buknak el, akkor talán nem is a marketinggel van gondjuk, hanem a költségszerkezetük fenntarthatatlan. Vagy fordítva, lehet, hogy a te vállalkozásod csak azért marad talpon, mert eddig piaci hézagot töltöttél be, de hamarosan belép egy erős tőkéjű szereplő, akinek jobbak a pénzügyi mutatói. Ilyenkor időben új utak után kell nézned, például specializálódhatsz egy konkrét rétegre, és úgy lehetsz nyereséges.
A lényeg, hogy ne félj a számvitel és a versenytárs elemzés világától, mert rengeteget tanulhatsz belőle. Nem kell mindig mindent te magad csinálj, de ha te vagy a vállalkozás vezetője, legyél képben a kimutatásokkal és a piaci folyamatokkal. A döntéseidnek így lesz szilárd alapja. A marketing akkor lesz igazán hatásos, ha tudod, hogy pontosan mennyi erőforrást allokálhatsz rá, milyen megtérülést vársz, és hogy a konkurencia mennyire lesz képes reagálni a te húzásaidra. A számviteli alapok ezen a ponton a legerősebb fegyvereiddé válnak, mert segítenek értelmezni a világot, a versenytárs adatokat, és a saját lehetőségeidet. Több kutatás is megerősítette (McKinsey, 2021), hogy a komplex gondolkodás, amelyben a pénzügyi, marketinges és stratégiai tényezők egységet alkotnak, meghatározó a vállalati sikerben. Ne zárd ki magad ebből a tudásból, mert pont ez lehet az, ami a következő szintre repít. A számok és a piaci tények ismeretében sokkal tudatosabban, magabiztosabban építheted a márkádat és a vállalkozásodat. Ez lesz az a stabil talaj, amelyre a marketinged innovációt és kreativitást tehet, hogy hosszú távon is versenyképes maradj.