Ikonikus és nagy hatású reklámok (1990–2000)

Ikonikus és nagy hatású reklámok (1990–2000)

Szeretnélek elkalauzolni a ’90-es évtized reklámjainak világába úgy, hogy közben kicsit nosztalgiázhass, és ráérezhess arra a lendületre, ami azt a korszakot jellemezte. Akkoriban még nem volt széles körben elterjedt az internet, a virális marketing kifejezés sem létezett, a social media hálózatok pedig maximum sci-fibe illő ötletként merültek fel. A tévéképernyő, a nyomtatott sajtó és a rádió dominált, de a kreatív szakemberek (vagy nevezhetjük őket reklám-pszichológusoknak) képesek voltak olyan erőteljes üzeneteket létrehozni, amelyek a popkultúra részévé váltak. Ha jobban belegondolsz, manapság is visszautalunk rájuk különböző formában, vagy épp újrafeldolgozzuk őket modern köntösben. Ebben a szövegben szeretném megmutatni neked, melyek voltak azok a reklámok 1990 és 2000 között, amelyek nagyot szóltak, és akár átrendezték a marketing világát. Ne lepődj meg, ha közben kicsit belecsempészek személyes véleményt is: mindig izgalmasnak találtam ezt az időszakot, mert a modern reklám mesterfogásainak jórésze ekkor született. Ha kíváncsi vagy néhány hirdetés videójára, alább megtalálod a hivatalos – vagy archív – elérhetőségeket is.

Pepsi – Cindy Crawford - Új doboz (1992)

Az 1992-es Pepsi reklám a szupermodell Cindy Crawford főszereplésével a Super Bowl alatt debütált, és azonnal popkulturális szenzáció lett. A szpotban Crawford egy vörös sportautóval áll meg egy poros útszéli benzinkútnál, hogy Pepsit vegyen – két kisfiú tátott szájjal nézi, ám a poén szerint valójában a Pepsi új dobozának dizájnja nyűgözi le őket. A reklám egyszerre volt egyszerű és emlékezetes, és gyorsan klasszikussá vált a közönség szemében. Olyan ikonikusra sikerült, hogy később több alkalommal újraforgatták és megidézték az eredeti jelenetet az évek során (még évtizedekkel később is) a nosztalgia jegyében.

California Milk Processor Board – Got Milk? (1993)

1993-ban indult útjára a Got Milk? (Van tej?) kampány, amely az amerikai tejfogyasztást kívánta fellendíteni. Az első, mára legendássá vált reklámfilmben egy férfi nyereményjátékon nem tudja kimondani Aaron Burr nevét, mert tele van a szája mogyoróvajas szendviccsel – nincs kéznél tej, hogy lenyelhesse. A Got Milk? szlogen azonnal beleégett a köztudatba, és a ’90-es évek egyik legnépszerűbb reklámjelmondatává vált: a kampányt az amerikai reklámtörténet egyik legsikeresebbjeként tartják számon. Egyszerűsége és kreativitása miatt mindenhol ott volt – milliók emlékeznek rá élénken. A fraseológiája a popkultúrában is tovább élt (számos paródia és variáció született „Got ____?” formában), és a tejbajuszos hírességeket felvonultató plakátok révén valódi kulturális jelenséggé nőtte ki magát.

Budweiser – Budweiser Frogs (Békák, 1995)

1995-ben a Budweiser sör mutatta be ikonikus békás reklámját a Super Bowl alatt, amelyben három béka egy mocsárban egymás után brekegve adja ki a „Bud – Weis – Er” szótagokat. Ez a humoros és váratlan csavar – hogy a békák brekegéséből a márkanév áll össze – óriási sikert aratott. A „Budweiser Frogs” kampány a ’90-es évek egyik legnagyobb hatású sörreklámja lett: sokak szerint minden idők egyik legsikeresebb reklámkampánya nemcsak a Budweiser, hanem az összes sörmárka történetében. A három brekegő béka figurája popkulturális ikonná vált, folytatásaként pedig későbbi reklámokban megjelentek a beszélő gyíkok is, akik civakodtak a békákkal – ezzel a Budweiser évekig kreatív és emlékezetes reklámkarakterekkel szórakoztatta a közönséget.

Coca-Cola – Holidays Are Coming (Karácsonyi kamionok, 1995)

A Coca-Cola 1995-ös karácsonyi reklámja a felvonuló, kivilágított piros kamionokkal és a Holidays are coming… (Közeleg az ünnep) fülbemászó dallamával a karácsonyi időszak szimbólumává vált. Ebben a nagy hatású hirdetésben több hatalmas, fényárban úszó Coca-Cola kamion suhan át télies tájakon, miközben a lakók izgatottan figyelik az érkezésüket – ezzel a Coca-Cola összekapcsolta márkáját az ünnepi hangulattal. A kampány óriási kulturális nyomot hagyott: sokak számára a Coca-Cola ünnepi karavánjának feltűnése jelzi hivatalosan a karácsony kezdetét. A kamionos reklámot a mai napig rendszeresen újra előveszik (vagy modernizált formában felidézik), bizonyítva, hogy mennyire időtálló és mennyire bevésődött az emberek emlékezetébe ez a kreatív marketingfogás. 

Taco Bell – Chihuahua kampány (Yo Quiero Taco Bell, 1997)

1997-ben a Taco Bell gyorsétteremlánc egy aprócska csivava kutyát tett meg reklámarcává. A beszélő kutya híres mondata, a spanyol nyelvű „¡Yo quiero Taco Bell!” („Én Taco Bellt akarok!”) pillanatok alatt szállóigévé vált. A reklámfilmekben a csivava vicces helyzetekben minden alkalommal ezt a mondatot mondta, és a nézők imádták a figurát. Kevés reklámkampány maradt annyira a popkultúra része hosszú időre, mint a Taco Bell kutyusa – még évek múltán is sokan emlékeznek a szlogenre és utalnak rá. Bár utólag a kampány vegyes megítélést kapott (egyes latino csoportok sztereotipizálónak találták, így 2000 körül be is fejeződött), a Taco Bell csivava így is a ’90-es évek reklámtörténetének ikonikus alakja lett, és remekül példázta, hogyan terjedhet vírus módjára egy ötletes reklámszlogen a közönség körében.

Apple – Think Different (Gondolkodj másképp, 1997)

Az Apple számítógépgyártó 1997-ben – Steve Jobs visszatérésével – indította útjára a „Think Different” kampányt, amely a cég újjáéledésének jelképévé vált. Az „Aki másként gondolkodik” szlogenű reklámfilm híres történelmi személyiségek (Albert Einstein, Gandhi, Martin Luther King stb.) ikonikus felvételeit sorolta fel egy inspiráló narráció kíséretében, mely a „Köszönet a bolondoknak” (Here’s to the crazy ones) monológgal futott végig. A kampány merész üzenete – ünnepelni a kreativitást és nonkonformizmust – nagy visszhangot váltott ki, és az Apple márka újrapozicionálását segítette, azt sugallva, hogy az Apple termékei a kreatív, lázadó szellemiségű emberek választásai. A reklám olyan sikeres volt, hogy 1998-ban elnyerte a Televíziós Emmy-díjat a kiemelkedő reklám kategóriában. A „Think Different” szlogen máig emlékezetes: sokak fejében összeforrt az Apple innovatív imázsával, és e kampányt követően az Apple neve egyre inkább egyet jelentett a „másként gondolkodó”, formabontó termékekkel.

MasterCard – Priceless (Megfizethetetlen, 1997)

1997-ben indult a MasterCard mára legendássá vált „Priceless” (Megfizethetetlen) kampánya, a jól ismert szlogennel: „Vannak dolgok, amiket nem lehet pénzért megvenni. Minden másra ott a MasterCard.” Az első reklámfilm egy apa és fia közös baseballmeccs-látogatását mutatta be: a belépőjegyek és egyéb tételek árának felsorolása után a köztük lévő élményre azt mondta: „Megfizethetetlen” – és ezzel megszületett a kampány keretmondata. A „Priceless” koncepció rendkívül sikeres lett, mert érzelmi húrokat pengetett a puszta termékhelyett reklám helyett. A formátum annyira ikonikus volt, hogy mémként terjedt, mielőtt a „mém” fogalma elterjedt volna – rengeteg paródia, variáció készült ugyanezzel a sémával. A kampány 25+ éve folyamatosan fut világszerte, hírességek és sportolók szerepeltek benne, számtalanszor idézték műsorokban (még a Simpson család és a Saturday Night Live is parodizálta). Néhány szóban sikerült egyetemes üzenetet adnia, így mára a Priceless szó önállóan is ismert a világ sok pontján, sőt például Japánban fordítás nélkül is érthető a MasterCardra utalva.

Nike – Airport 98 (brazil válogatott, 1998)

A Nike a ’90-es években forradalmasította a sportreklámokat, és ennek csúcspontja a 1998-as foci-vb-re készült „Airport” reklámfilm volt. A spotban a brazil labdarúgó-válogatott sztárjai (Ronaldo, Romário, Roberto Carlos és társaik) unaloműzésképp egy repülőtér termináljában kezdik el kergetni a labdát, káprázatos trükköket bemutatva a biztonsági ellenőrzésen és a várótermen át, Sergio Mendes “Mas Que Nada” című dalának ütemeire. A majdnem másfél perces kisfilm olyan volt, mint egy mini-Hollywoodi alkotás: a bemutatásakor a nézők szó szerint tapsoltak a kocsmákban, mozikban, ahol látták. Az „Airport” reklámot máig a legikonikusabb futballreklámok között tartják számon, mert valódi „játékmágia” 90 másodpercben, amely mind a mai napig rezonál a nézőkben. Szakmailag is mérföldkőnek tekinthető: ez volt az első alkalom, hogy egy márka ekkora dobással rukkolt elő egy futballtorna kapcsán – azóta el is várjuk, hogy a Nike minden világbajnokságra valami hasonlóan epikus reklámmal készüljön. A Good vs Evil (Jó kontra Gonosz) című korábbi Nike-reklám (1996) mellett ez a film meghatározta a sportszergyártó cég kreatív hírnevét, és azt, hogy a sportreklámok is lehetnek virális sikerek világszerte.

Guinness – Surfer (Lovas szörfösök, 1999)

1999-ben mutatták be a brit Guinness sör „Surfer” (Szörfös) reklámját, amelyet sokan minden idők legjobb reklámfilmjeként tartanak számon. A fekete-fehér, lassított felvételekkel induló spotban szörfösök várják a tökéletes hullámot; amikor az óriási hullám végre megérkezik, a tarajban fehér lóalakzatok vágtáznak – lélegzetelállító vizuális metaforaként a „Jó dolgokra megéri várni” üzenethez. Jonathan Glazer rendező alkotása egyszerre művészi és magával ragadó: a Guinness Surfer több díjat nyert, mint addig bármely más reklámfilm, és újságcikkek tömegét inspirálta, sőt egy 2002-es brit közönségszavazáson a „minden idők legnagyszerűbb reklámjának” választották. A legfigyelemreméltóbb azonban, hogy a reklám túlnőtt önmagán és a korán: a benne elhangzó narráció mondatait (“He waits, that’s what he does…”) és a lóvá változó hullám képét a popkultúra is megőrizte, a Guinness pedig e kampánnyal beírta magát a reklámtörténetbe, mint a kreatív, élményszerű marketing egyik csúcsa.

Budweiser – Whassup?! (1999)

A Budweiser 1999 végén indította útjára a „Whassup?!” (szlengesen: „Mizuújság?!”) reklámkampányt, amely néhány haver telefonbeszélgetését mutatja be – a vonalba becsatlakozó barátok mindannyian a jellegzetes, elnyújtott „Wassup?!” köszöntéssel üdvözlik egymást, miközben épp meccset néznek és Budweisert iszogatnak. Ez az egyszerű alapötlet hihetetlen karriert futott be: a reklám szlogenje szinte azonnal popkulturális jelenséggé vált, a “Whassup?!” köszönés széles körben elterjedt a mindennapi társalgásban, számtalan filmes és televíziós paródiában felbukkant, és a szakma részéről is komoly elismeréseket kapott. Nem túlzás azt állítani, hogy ezzel a kampánnyal kezdődött a virális reklámok korszaka – a „Whassup” beemelte az utcai szlenget a mainstream reklámok középpontjába, és megmutatta, hogy az urbánus popkultúrát autentikusan megjelenítve is lehet hatalmas tömegeket megszólítani. A kampány világszerte futott a következő években, és még a 2020-as években is visszautalt rá a márka (például okoshangszórókkal újrajátszva, vagy a COVID-karantén idején nosztalgikus PSA-videóként elővéve a baráti „Whassup” szellemiségét). A „Whassup?!” mára fogalommá vált a reklámtörténetben, és kiváló példája annak, hogyan képes egy kreatív ötlet globális kulturális hatást kiváltani.

Szerintem mindig tanulságos végignézni, hogyan ragadták meg a figyelmet a korábbi évtizedek reklámgéniuszai. Inspiráló látni, hogy bár a technológia rengeteget változott, az emberek továbbra is ugyanúgy keresik a katarzist, a humort, a felismerés örömét – és ha ezek megvannak, egy jól eltalált spot még ma is képes beégetni magát a kollektív memóriába. Ha valamelyiket még nem láttad a listáról, érdemes pótolnod, garantáltan meglepő élmény lesz számodra látni, honnan indult az a reklámkultúra, ami manapság a közösségi médiában tobzódik. Vagy ha már ismered őket, jó szórakozást a nosztalgiázáshoz. Ilyen volt a ’90-es évek reklámuniverzuma: merész, vidám, érzelmekkel teli, és néha kicsit abszurd. De pont ez adja a szépségét.

Webáruház készítés