
Mit mond el egy marketingesről az, ha sikeres a tőzsdén?
A marketing a kreativitás és a pszichológia alkalmazása mellett, komoly pénzügyi tervezést is igénylő feladat. A tőzsdei sikeresség mögött pedig fegyelem és stratégiai gondolkodás áll. Az American Marketing Association Journal 2020-as tanulmánya szerint azoknál a cégeknél, ahol a marketingdöntéseket erős pénzügyi elemzés előzi meg, akár 25%-kal is jobb eredményeket érnek el a kampányok a próba szerencse megközelítéshez képest.
Ebben a kiszámíthatóan negatív piaci környezetben óriási pluszt jelent, ha egy marketingesről kiderül, hogy a tőzsdén sikeresen kereskedik, vagyis rendszeresen szerez profitot a részvényekből vagy más befektetésekből. Amikor egy marketinges bizonyítja, hogy a tőzsdén legalább közép távon (3 év) is sikeres, az erősen utal arra, hogy kitűnően ért a kockázatelemzéshez, a pénzügyi logikához és a hosszú távú stratégiai gondolkodáshoz is.
Dajka Gábor tőzsdei portfóliójának egyik részlete. 2025. 02. 22.
Aki tisztában van a részvényekkel és a kockázatkezeléssel, általában a megtérülési mutatókat is profin tudja kalkulálni. Egy, a tőzsdén is jártas marketingesnél ez a szemlélet szinte magától értetődik, hiszen ott a hozamok mérlegelése napi rutin.
Amikor a tőzsdén egy vállalatba fektetünk, akkor alaposan megnézzük azt a vállalatot pénzügyi szempontból. Mérlegeljük, hogy az adott cég képes-e a minőségi növekedésre, ha osztalékot fizet, akkor az várhatóan a jövőben is stabilan tudja-e tartani, és várható-e emelkedés. Arra is figyelünk, hogy a cég mennyire tart lépést a piaci trendekkel, mennyit fordít kutatás-fejlesztésre, és milyen a brandértéke. Marketing menedzserként a partnereimnél is figyelem az utóbbiakat. Sok vállalkozás azért hal el, mert nem történik lényegi fejlesztés sem a szervezetben, sem a marketingben.
Az a marketinges, aki sikeres a tőzsdén, az egy olyan szakember lehet, aki a marketingkampányokon túl, a kockázatelemzésben és a stratégiai gondolkodásban is jártas. Ahhoz, hogy a tőzsdén sikert érjen el valaki, komoly fegyelemre, kockázatelemzésre és piaci intuícióra van szükség. Egy marketinges esetében ez azt sugallja, hogy nem csak ötleteket és kampányokat gyárt, hanem a teljes üzleti ökoszisztémát átlátja.
Dajka Gábor tőzsdei portfóliójának egyik részlete. 2025. 02. 22.
A tőzsdei kereskedésben a rövid távú ingadozások is komoly érzelmi megterhelést jelentenek, ezért magas szintű önfegyelmet és stresszkezelést igényel. Amikor egy marketinges helytáll ebben a gyorsan változó, pszichológiai játszmákkal teli környezetben, az arról árulkodik, hogy képes józanul átlátni a helyzeteket, és azonnal meghozni a szükséges döntéseket – ugyanezt a hozzáállást a marketingtervek összeállításában is kamatoztatja.
Egy tőzsdén rutint szerzett szakember tisztában van a portfólió fogalmával. Az egészséges, jól diverzifikált portfólió az, amikor nem egyetlen részvényben vagy szektorban tartod az összes tőkédet, hanem több irányba is befektetsz, így ha valamelyik terület átmenetileg visszaesik, a másik akár ellensúlyozni is tudja a veszteséget. A marketingkampányok felépítésénél hasonló a helyzet: nem biztos, hogy csupán egyetlen csatornára vagy egyetlen marketingeszközre építve érdemes próbálkoznod.
Dajka Gábor tőzsdei portfóliójának egyik részlete. 2025. 02. 22.
A tőzsdei eredmények általában hosszabb távon mutatják meg valakinek a valódi kompetenciáját, mert rövid távon bárkinek lehet szerencséje – lásd a kriptósokat. Az, aki három vagy akár öt éven keresztül is pozitív hozamot tud elérni, már bizonyítottan rendelkezik egy jól kiépített szabályrendszerrel, kockázatkezelési és stratégiai gondolkodással, ami segít átmenteni a profitot a válságok, a piaci korrekciók és a véletlenszerű ingadozások közepette is. A marketingben is sokszor évekbe telik, mire egy márka megerősödik, és kiszámítható, stabil eredményeket kezd felmutatni. A képesség nagyon hasonló mindkét területen, amellyel valaki higgadtan viszonyul a hullámvölgyekhez, és megfelelő időben tud újratervezni.
Dajka Gábor tőzsdei portfóliójának egyik részlete. 2025. 02. 22.
Ha mindezeket végiggondolod, elég egyértelmű a kép: egy marketinges, aki a tőzsdén is bizonyított, valószínűleg rendkívül átfogó szemlélettel bír. Nem fogja alábecsülni az előzetes kutatás, a célcsoport elemzés és a piaci trendek szerepét, hiszen tudja, hogy a pontos információk nyújtják a legjobb alapot bármilyen kampány vagy befektetés elindításához. Emellett képes strukturáltan gondolkodni, mérlegelni a különböző csatornák, termékek és lehetőségek előnyeit és hátrányait, aztán pedig fókuszáltan, tudatosan cselekedni. A tőzsdei siker nem csak abból áll, hogy valaki tudja, mit vegyen és mikor, hanem hogy képes kialakítani és követni egy szabálykövető rendszert, amely átvészeli a piac hullámvölgyeit, és képes a kitűzött célokhoz igazodni. Ugyanez a mentalitás a marketingben rendkívül eredményes lehet.
A lényeg: az a marketinges, aki sikeres a tőzsdén, valószínűleg általátja az ügyfelének a vállalkozását is, és képes olyan kampányokat készíteni, ami növekedési pályára teszi az megbízóját.