Miért érdemes minden vállalkozónak business coachhoz fordulnia?

Miért érdemes minden vállalkozónak business coachhoz fordulnia?

Még a világ legsikeresebb üzletemberei is vallják, hogy „mindenkinek szüksége van egy coachra” – Bill Gates és Eric Schmidt (a Google ex-vezérigazgatója) is hangsúlyozta ezt. A vállalkozói lét számos kihívással jár: gyors döntéseket kell hozni, stratégiát alkotni, embereket vezetni és közben megőrizni a fókuszt és motivációt. Egy business coach támogatást nyújthat ebben az úton, segítve a vállalkozót abban, hogy kihozza magából és cégéből a maximumot. Az alábbiakban áttekintjük a tudományos kutatásokat és statisztikákat a coaching hatékonyságáról, bemutatjuk, hogyan hat a coaching a döntéshozatalra és a stratégiai gondolkodásra, megosztunk néhány példaesetet, tisztázzuk a coaching, a mentorálás és a pszichológia közti különbséget, megvizsgáljuk a coaching megtérülését (ROI), végül kitérünk arra is, mikor és kinek érdemes (vagy nem érdemes) coachhoz fordulni. A cikk célja egy átfogó kép nyújtása arról, miért lehet hasznos minden vállalkozó számára egy üzleti coach segítsége.

A business coaching hatékonysága: kutatások és statisztikák

Számos tudományos kutatás és felmérés igazolja, hogy a coaching valódi, mérhető előnyökkel jár. Egy globális felmérés szerint a vállalkozók csaknem egyhatoda (17%) már igénybe vesz üzleti coachingot szakmai fejlődése érdekében. Magyarországon is egyre elterjedtebb ez a fejlesztési forma: míg 10 évvel ezelőtt a cégek 48%-a egyáltalán nem alkalmazott coachingot, ez az arány 2018-ra 20%-ra csökkent, ami azt jelzi, hogy a KKV-k és hazai vállalkozók is nyitottabbá váltak a coaching iránt.

A coaching hatékonyságát jelzi, hogy a szervezetek 96%-a számolt be egyéni teljesítményjavulásról a coaching folyamatot követően. Egy felmérésben a vezetők 92%-a úgy nyilatkozott, hogy a coaching javította a vezetői és menedzsment hatékonyságukat. A coaching nem csak a vállalati eredményeket, hanem az egyén személyes kompetenciáit is fejleszti: a coachee-k 85%-a a saját önbizalom növekedéséről számolt be, 75%-uk pedig a munkateljesítménye, kommunikációs készségei és munkahelyi kapcsolatai javulását tapasztalta a coaching hatására. Emellett 64%-uk jobb munka-magánélet egyensúlyt ért el a folyamat végére – ez különösen fontos a vállalkozók gyakran túlterhelt életében.

Hiteles kutatások meta-analízisei is alátámasztják a coaching erejét: több átfogó elemzés megerősítette, hogy a coaching szignifikáns pozitív hatást gyakorol a teljesítményre, a jóllétre, a megküzdési képességekre és a kitűzött célok elérésére. Az International Coaching Federation (ICF) és a Human Capital Institute közös vizsgálata szerint az erős coachingkultúrával bíró szervezeteknél átlagosan 27%-kal nagyobb éves árbevétel-növekedést és akár 87%-os nettó nyereséghányadot is mértek. Mindezek a számok azt támasztják alá, hogy a coaching nem csupán divathóbort, hanem gyakorlati eredményekkel járó befektetés a vállalkozók és cégvezetők számára.

A coaching hatása a döntéshozatalra, stratégiai gondolkodásra és fókuszra

A business coaching egyik legfőbb előnye, hogy fejleszti a vezetői készségeket, különösen a döntéshozatalt és a stratégiai gondolkodást. Kutatások kimutatták, hogy a coaching révén az ügyfelek olyan készségeket fejleszthetnek, mint a problémamegoldás és döntéshozatal, jobb időgazdálkodás és konfliktuskezelés. Egy PLOS ONE tanulmány szerint az executive coach-ok segítenek a vezetőknek fejleszteni a vízióalkotási és stratégiai gondolkodási képességeiket, valamint a hatékony delegálást. Ez azt jelenti, hogy egy coach támogatásával a vállalkozó képes lehet átgondoltabb üzleti döntéseket hozni és hosszú távú stratégiát építeni, ami versenyelőnyt jelenthet a piacon.

A coaching a mentális fókuszra is pozitív hatással van. Gyakran előfordul, hogy egy cégvezető vagy startup-alapító elveszik a mindennapi teendők sűrűjében, és nehezen látja a “fától az erdőt”. Ilyenkor egy coach friss szemléletet hozhat: külső nézőpontból világít rá a problémákra és lehetőségekre. Ahogy egy szakértő megfogalmazta, a legnagyobb érték, amit egy coach nyújt, az a új perspektíva – segít más szögből tekinteni az üzleti kihívásokra. A coach egyfajta objektív „hang”, aki rávilágít, hol lehetne másképp csinálni valamit, vagy milyen alternatívák maradtak eddig rejtve. Ez a fajta rálátás élesíti a vállalkozó mentális fókuszát, hiszen könnyebben tudja priorizálni a teendőit és stratégiai szempontból fontos ügyekre koncentrálni.

Egy jó coach számonkérhetőséget és motivációt is biztosít. Sok vállalkozó tele van ötletekkel, de külső nyomás híján ezek gyakran megmaradnak a fiókban. Ha azonban egy coach-csal dolgozunk, számíthatunk rá, hogy haladást vár el tőlünk a kitűzött célok felé. Ez a fajta elszámoltathatóság arra ösztönöz, hogy keményebben dolgozzunk, gyorsabban lépjünk, és ne adjuk fel a terveinket. A coaching strukturált keretet ad a fejlődéshez: a rendszeres ülések során a coach kérdésekkel tereli a gondolkodást, világos célokat határozunk meg minden találkozón, és ezek megvalósulását a következő alkalommal közösen értékeljük. Ennek köszönhetően a vállalkozó nem kalandozik el, fókuszált marad a fontos feladatokon, és folyamatos visszajelzést kap a saját előrehaladásáról.

Nem utolsó sorban, a coaching csökkentheti a stresszt és a bizonytalanságot is a vezetőben. A Harvard Business Review egyik esettanulmánya rámutatott, hogy a pandémiás bizonytalanság idején a coaching hosszú távú megoldást nyújtott a vezetőkre nehezedő nyomás és a növekvő bizonytalanság kezelésére. Egy képzett coach segít tisztázni a homályos helyzeteket, kezelni a szorongást keltő döntéseket, és növeli a vezető önbizalmát abban, hogy meg tud birkózni a kihívásokkal. Összességében elmondható, hogy a coaching révén a vállalkozó nyugodtabb, magabiztosabb és célorientáltabb lesz, ami egyenes úton javítja a döntéshozatali és stratégiai képességeit.

Esettanulmányok: vállalkozók és vezetők coachinggal elért sikerei

A coaching hatását valódi példák is jól illusztrálják. Számos sikeres vezető vallja, hogy coach segítségével jutott magasabb szintre. Eric Schmidt, a Google egykori vezérigazgatója híresen úgy nyilatkozott, hogy pályafutása legjobb tanácsa az volt, amikor azt javasolták neki, hogy fogadjon egy coachot. Schmidt először kétkedett, hiszen már a csúcson volt: „Eleinte tiltakoztam, mondván: miért kellene coach, ha én vagyok a legjobb a saját területemen? Mit tudhat ő, amit én nem?” – mesélte. Később azonban felismerte, hogy a coach szerepe nem az, hogy helyette végezze a munkát vagy okosabb legyen nála, hanem hogy külső szemmel figyelve segítsen neki még jobbá válni. Schmidt szerint a coach pontosan abban segített, hogy rávilágítson a vakfoltjaira és folyamatosan kihívások elé állítsa – ezáltal ő vezetőként fejlődni tudott. Azóta Schmidt és más szilícium-völgyi nagyágyúk (például Bill Gates) is hangsúlyozzák: egy jó coach felbecsülhetetlen értékű, még a legfelsőbb szinten is.

Nem csak a tech-világban találunk sikersztorikat. Az ICF által évente kiosztott International Prism Award díj egyik győztese, az Intel vállalat belső coaching programja drámai üzleti eredményeket hozott. Az Intel beszámolója szerint a cég átfogó coachingkultúrájának kialakítása mintegy évi 1 milliárd dollár többlet működési nyereséget eredményez világszerte. A coaching program hatására a vállalatnál javultak a csapaton belüli viselkedések és együttműködések, nőtt a munkavállalók elköteleződése és fejlesztették vezetői készségeiket – mindez mérhető pénzügyi többletet generált. Ez az eset kiválóan mutatja, hogy a coaching nem pusztán egyéni szintű fejlődést hoz, hanem összteljesítmény-növekedésben is mérhető akár nagyvállalati szinten is.

Kisebb vállalkozások és startupok esetében is találunk hasonló példákat, bár ezek gyakran nem publikusak. Több Forbes cikk is beszámolt olyan vállalkozókról, akik egy coach támogatásával érték el áttörésüket – legyen szó akár a gyorsabb növekedésről, akár a munka-magánélet egyensúly helyreállításáról vagy éppen egy új üzleti stratégia sikeres megvalósításáról. Az ilyen történetek közös eleme, hogy a coach egy “katalizátor” szerepet tölt be: segít az ügyfélnek felismerni a saját erősségeit és gyengeségeit, és tudatosabbá teszi a cselekvést. Egy jó példa erre egy kisvállalkozó, aki évekig küzdött azzal, hogy delegálja a feladatokat és fejlődjön a cége – egy coach bevonása után pár hónappal sikerült új szervezeti struktúrát kialakítania és  növelnie a bevételeit, miközben több szabadideje is lett. Bár az ilyen sikertörténetek egyediek, közös tanulságuk, hogy egy business coach segítségével a vállalkozók gyorsabban és tudatosabban érhetik el céljaikat, mintha teljesen egyedül próbálnák megoldani a felmerülő kihívásokat.

Business coaching vs. mentorálás vs. pszichológia – mi a különbség?

Gyakori kérdés, hogy miben más egy coach, mint egy mentor vagy éppen egy pszichológus. Bár mindhárom szereplő a fejlődésünket segítheti, módszereik és fókuszuk eltérő. Az alábbiakban röviden összefoglaljuk a különbségeket:

  • Business coach: A coach egy fejlesztő szakember, aki jövőorientált megközelítéssel dolgozik. A coaching során strukturált beszélgetések keretében a coach kérdésekkel, visszajelzésekkel segít az ügyfélnek saját maga megtalálni a megoldásokat a jelenbeli és jövőbeli kihívásaira. A coach nem ad kész szakmai tanácsokat egy-egy üzleti problémára, hanem támogat abban, hogy a kliens saját maga jusson el a megoldáshoz. A folyamat fókusza a célkitűzésen és a gyors problémamegoldáson van, az ülések jelen- és jövőorientáltak, nem ásnak mélyre a múltban. Egy coach elsődleges feladata, hogy kibontakoztassa az ügyfélben rejlő potenciált – úgy is szokták mondani, hogy a coach “edzőként” a legtöbbet hozza ki a kliensből, hasonlóan ahhoz, ahogy egy sportedző dolgozik a versenyzővel. Fontos kiemelni, hogy a coach nem végez terápiát: nem foglalkozik diagnosztizálással, és nem nyúl vissza múltbeli traumákhoz. Ha azt látja, hogy a probléma természete túlmutat a coaching keretein (pl. mentális betegség vagy trauma áll fenn), egy etikus coach más szakemberhez (pszichológushoz) irányítja az ügyfelet. A coach-csal való kapcsolat jellemzően professzionális keretek között marad, és a folyamat meghatározott (gyakran néhány hónapos) időtartamra szól, világosan kitűzött üzleti vagy személyes fejlődési célokkal.

  • Mentor: A mentor egy olyan tapasztalt szakember, aki az adott szakterületen már végigjárta azt az utat, ami előttünk áll. Tanácsokkal és példákkal lát el bennünket, megosztja saját tapasztalatait, ezzel segít elkerülni bizonyos hibákat. A mentorálás gyakran hosszú távú, éveken át tartó kapcsolat, amely személyesebb jellegű is lehet. Egy jó mentor alkalmazkodik a mentorált személyiségéhez, és következetesen számonkéri a megbeszéltek teljesítését, így biztosítva a fejlődést. A mentor szerepe, hogy irányt mutasson és motiváljon: rámutat, miben kell még fejlődni, mit hanyagolunk el, és hogyan lehetne jobban csinálni. Fontos különbség, hogy míg a coach nem feltétlenül rendelkezik ugyanazzal a szakmai háttérrel, mint a kliense, addig a mentor tipikusan az adott iparágból jön, és saját szakmai útján megszerzett tudását adja át. A mentorálás sokszor baráti viszonnyá alakulhat idővel, a kapcsolat bizalmas és kötetlenebb lehet. Ezzel szemben a coach-csal (vagy tanácsadóval) való viszony inkább megmarad üzleti-professzionális keretek között. Mentorhoz általában akkor érdemes fordulni, amikor a vállalkozó új területre lép vagy nagy váltás előtt áll – például karrierváltás, egy új vállalkozás indítása, vagy egy működő cég jelentős bővítése esetén különösen hasznos lehet, ha van egy mentor, aki már végigcsinált hasonlót.

  • Pszichológus (üzleti pszichológus): A pszichológus képzett mentálhigiénés szakember, akinek fókuszában az egyén lelki egészsége áll. A pszichológiai tanácsadás vagy terápia során gyakran múltbeli élmények, traumák, minták feltárása történik annak érdekében, hogy a kliens megértse a jelenlegi problémái gyökerét és feldolgozza azokat. Ez egy mélyebb, hosszabb távú folyamat lehet, ahol a cél a személy lelki jólétének helyreállítása vagy javítása. Az üzleti pszichológia ennek egy speciális ága, amely a munkahelyi stresszel, kiégéssel, vezetői készségekkel pszichológiai nézőpontból foglalkozik. A coachinggal szemben a pszichológiai konzultáció gyakran a miértre is keresi a választ, nem csak a hogyanra. Fontos hangsúlyozni, hogy egy coach nem pszichológus: nem végezhet diagnózist, nem írhat fel gyógyszert, és nincsen jogosultsága pszichoterápiát folytatni. Ha a vállalkozó problémája mélyebb lelki természetű (pl. depresszió, szorongás, trauma), akkor pszichológus segítségére van szükség, nem coachéra – a két szakember más-más eszköztárral dolgozik. Ugyanakkor a coaching és a pszichológia nem zárja ki egymást: előfordulhat, hogy a terápia lezárulta után valaki coachhoz fordul a gyakorlatias, jövőre fókuszáló fejlődés érdekében.

E három szerep (coach, mentor, pszichológus) mellett érdemes megemlíteni a tanácsadót vagy konzulenst is, akit gyakran emlegetnek a coachokkal együtt. A tanácsadó egy adott szakterület szakértője, akit konkrét problémák megoldására hívnak. Ő jellemzően kész megoldási javaslatokat ad és szakmai tanácsokat nyújt (pl. egy adótanácsadó megmondja, hogyan optimalizáljuk az adózásunkat). Ezzel szemben, ahogy fent is láttuk, a coach nem ad direkt tanácsot szakmai kérdésekben, hanem abban segít, hogy az ügyfél maga találja meg a választ a saját kérdéseire.

Összefoglalva: a mentor és a tanácsadó tapasztalata és szakértelme megmutatja az utat, a pszichológus a lelki hátteret rendezi, míg a coach az ügyfél saját erőforrásait mozgósítva támogatja a fejlődést és a célok elérését.

A coaching megtérülése (ROI) vállalkozók esetén

A coachingot sokan egyfajta befektetésként kezelik, és jogosan merül fel a kérdés: vajon megtérül-e ez a befektetés? A válasz a kutatások alapján egyértelmű igen. Számos felmérés igazolja, hogy a coaching pénzügyi értelemben is értéket teremt a vállalkozások számára. Az ICF egy globális kutatása kimutatta, hogy a coachingba invesztáló szervezetek 86%-a legalább megtérülést (ROI) ért el a coaching programja révén. Sőt, sok esetben a haszon messze meghaladja a ráfordítást: egy Manchester, Inc. nevű tanácsadócég vizsgálata szerint az executive coaching átlagos ROI-ja a költségek 5,7-szerese volt. Hasonló eredményre jutott egy PricewaterhouseCoopers által végzett nemzetközi felmérés is, amely átlagosan hétszeres megtérülést jelzett a coach alkalmazásából fakadóan. Ezek megdöbbentően magas számok – összehasonlításképp, kevés olyan fejlesztési terület van (legyen az marketing, tréning vagy technológiai beruházás), ahol ilyen arányú javulást lehet felmutatni.

A megtérülés nem csak közvetlen profitnövekedés formájában jelentkezhet, hanem költségmegtakarítás és hatékonyságjavulás révén is. Például a coaching eredményeként csökkenhet a fluktuáció (munkaerő-elvándorlás) – azaz a jól coacholt vezetők tovább megtartják kulcsembereiket, ami rengeteg toborzási és betanítási költséget spórol meg a cégnek. Emellett javul a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye, ami közvetetten hozzájárul a bevételek növekedéséhez. Egy BetterUp nevű szervezet 2023-as jelentése szerint azok a cégek, amelyeknél coachingkultúra honosodott meg, átlagosan 27%-kal gyorsabb éves bevételnövekedést értek el, és a profitmarzsuk is számottevően, akár 80% feletti szintre nőtt . Ez jól mutatja, hogy a coaching hosszú távon kifizetődő befektetés lehet még pénzügyi szempontból is.

Természetesen a ROI nem mindig azonnal jelentkezik forintosítva. Egy induló vállalkozónál a coaching megtérülése jelentheti azt is, hogy elkerül néhány súlyos hibát vagy zsákutcát – amivel potenciálisan milliókat és rengeteg időt takarít meg. Vagy gondoljunk a döntéshozatalra: ha egy coach segít egy cégvezetőnek időben felismerni egy rossz stratégiát és váltani, az ilyen „meg nem történt” veszteségek is a megtérülés részei, még ha nehezebben is mérhetők. Fontos azt is kiemelni, hogy a coaching nem csak pénzügyi mutatókkal mérhető siker: a vezető jobb közérzete, a csapat kohéziójának erősödése, a kreatív ötletek megszületése mind olyan eredmények, amelyek végső soron anyagi hasznot is hozhatnak, de közvetlenül talán nem számszerűsíthetők.

Összességében azonban elmondható, hogy ha egy vállalkozó komolyan veszi a coaching folyamatot, akkor nagy valószínűséggel többszörösen megtérülő befektetésként tekinthet rá. Nem véletlen, hogy a vállalati szférában a HR-osztályok gyakran ROI adatokkal támasztják alá a coaching programok létjogosultságát: ha a coaching nem érné meg, aligha terjedt volna el ilyen széles körben. A számok és eredmények pedig azt mutatják, hogy a coaching igenis megéri a ráfordítást, hiszen a jobb döntések, hatékonyabb működés és magasabb bevétel formájában busásan visszajön a vállalkozónak.

Mikor nem hasznos egy business coach, és milyen vállalkozói szinten ajánlott?

Bármennyire is sokoldalú és hasznos a coaching, fontos tudni, hogy nem minden helyzetben ez a megfelelő eszköz, és nem mindenkinek szól ugyanabban az életszakaszban. Először nézzük meg, mikor lehet kevésbé hatékony vagy indokolt a coaching:

  • Ha szakértői tanácsra van szükség: Amikor a vállalkozó nagyon konkrét, szakterületi kérdéssel küzd (pl. jogi, adózási, műszaki probléma), akkor egy tanácsadó vagy szakértő bevonása célravezetőbb lehet. A coach nem ad direkt szakmai megoldást ilyen specifikus kérdésekre – ilyenkor jobb, ha egy olyan szakemberhez fordulunk, aki éveken át képezte magát azon a területen, és kész válaszokkal tud szolgálni. Például egy kezdő vállalkozónak egy könyvelési rendszer bevezetésében egy könyvelő vagy pénzügyi tanácsadó többet segíthet, mint egy coach.

  • Ha a probléma gyökere mentális egészségügyi jellegű: A coaching nem pszichoterápia. Amennyiben a vállalkozó súlyos stresszel, kiégéssel, szorongással vagy más mentális nehézséggel küzd, illetve traumát hordoz, egy coach eszköztára nem megfelelő a kezeléshez. Ilyenkor pszichológus vagy pszichiáter segítségére van szükség. Egy felelős coach felismeri saját határait, és ha pl. depresszió vagy trauma jeleit látja az ügyfélnél, akkor javasolja, hogy előbb szakpszichológus nyújtson támogatást. A coaching ülések ugyanis tudatosan nem mennek bele a múlt mély feldolgozásába – ha erre lenne szükség, az már terápiás kompetenciát igényel.

  • Ha a vállalkozó nem nyitott a folyamatra: A coaching csak akkor működik, ha az ügyfél hajlandó őszintén dolgozni önmagán, kipróbálni új szemléletmódokat és felelősséget vállalni a változásért. “Nem lehet megmenteni azt, aki nem akarja” – tartja a mondás. Ha valaki kényszerből vagy pusztán “divatból” megy coachhoz, de nem hajlandó megnyílni és cselekedni, akkor a coaching nem fog eredményt hozni. Ugyanez igaz arra is, ha valaki a csodát várja erőfeszítés nélkül: a coach nem fogja helyettünk elvégezni a munkát. A coaching egy kétoldalú folyamat, ahol a coach irányít és támogat, de a változást magának a vállalkozónak kell véghez vinnie. Ha erre nincs belső motiváció vagy készség, a coachingra fordított idő és pénz kárba vész.

  • Ha azonnali válságkezelés kell: Vannak helyzetek, amikor tűzoltásra, azonnali döntésekre van szükség (például egy akut likviditási válság, súlyos működési zavar a cégben stb.). Ilyenkor nincs idő egy hosszabb önfejlesztő folyamatra. Egy coach bevonása helyett ilyenkor gyakran egy válságmenedzser vagy egy gyors szakértői beavatkozás a célszerű. Miután a krízist elhárították, természetesen később a coach segíthet feldolgozni a tanulságokat és stratégiát építeni, de a forró helyzetben a coaching nem mindig tud elég gyors megoldást adni.

Miután láttuk, mikor nem optimális a coaching, térjünk át arra, milyen vállalkozói szinten és mikortól érdemes coachhoz fordulni. A rövid válasz: szinte bármikor, amikor a vállalkozó úgy érzi, hogy szeretne fejlődni, vagy elakadt egy fontos területen. Kezdő vállalkozóknak gyakran már induláskor is hasznos lehet egy coach, aki segít a vízió tisztázásában, a célok kitűzésében és a prioritások meghatározásában. Egy startup alapítónak például a coach támogathat abban, hogy kialakítsa a megfelelő vezetési stílust és ne vesszen el a napi tennivalók között. Ugyanakkor tény, hogy a coaching hagyományosan inkább a magasabb szintű vezetők körében terjedt el először: egy magyar felmérésben a szervezeten belüli coachingban részesülők 68%-a felsővezető volt , ami jelzi, hogy a csúcsvezetők régebb óta veszik igénybe ezt a fejlesztési formát.

Manapság azonban a tendencia az, hogy egyre lejjebb szivárog a coaching a vállalati hierarchiában és a kisebb cégek világában is. Ahogy korábban említettük, ma már a KKV-k is egyre gyakrabban alkalmaznak coachokat – tíz év alatt 48%-ról 20%-ra csökkent azon cégek aránya, amelyek teljesen elzárkóztak a coachingtól. Ez azt jelenti, hogy a középvezetők, sőt akár a kezdő vezetők számára is elérhetővé és elfogadottá vált a coaching. Sokan úgy tartják, hogy akkor érdemes coachot bevonni, amikor a vállalkozás egy növekedési ugrás előtt áll, vagy amikor a vezető szerepe jelentősen megváltozik (például kis családi cégből közepes vállalkozássá növünk, és a vezetőnek már egészen más jellegű kihívásokkal kell szembenéznie). Ilyenkor egy coach segíthet fejleszteni azokat a vezetői kompetenciákat, amelyek az új szinten szükségesek. Ugyanakkor nincs “túl korán” a coachinghoz: ha egy induló vállalkozó érzi úgy, hogy szüksége van támogatásra az önmenedzsmentben vagy a stratégiai gondolkodásban, bátran fordulhat coachhoz – sőt, lehet, hogy ezzel megelőz számos problémát.

Összefoglalva: a coaching akkor a leghasznosabb, amikor a vállalkozó változást akar elérni – legyen az személyes fejlődés, üzleti növekedés vagy épp egy probléma leküzdése. Mindegy, hogy egyszemélyes vállalkozásról vagy nagyvállalatról van szó, a megfelelő pillanat inkább az egyén nyitottságán és a helyzet komplexitásán múlik, semmint a cég méretén. Ha a vállalkozó eljut oda, hogy belátja: egy külső szakértő támogatása felgyorsíthatja és megkönnyítheti a fejlődését, akkor eljött az ideje a coachingnak.

Konklúzió

A fenti áttekintésből jól látszik, hogy a business coaching a modern vállalkozók és vezetők számára egy rendkívül értékes eszköz lehet. Tudományos kutatások és gyakorlati példák sokasága támasztja alá, hogy egy jó coach segítségével a vállalkozók jobb döntéseket hoznak, tisztább stratégiát alkotnak, fókuszáltabbak és magabiztosabbak lesznek a mindennapi munkájuk során. A coaching nem varázsszer – nem helyettesíti sem a kemény munkát, sem a szakmai tudást, sem a tapasztalatot. Ugyanakkor katalizátorként hat: felgyorsítja a tanulási görbét, új nézőpontokat nyit meg és támogat abban, hogy a vállalkozó kihozza magából a maximumot.

Fontos különbséget tenni a coaching és más támogatói formák között: a coach nem mentor és nem terapeuta, hanem egy különleges partner, aki kérdésekkel és visszajelzésekkel formálja a gondolkodásunkat és cselekvésre sarkall. Aki coachhoz fordul, annak meg kell hoznia a döntést, hogy hajlandó változni és fejlődni – de ha ez a szándék megvan, a coaching szinte minden esetben meghozza a gyümölcsét. Nem véletlen, hogy egy globális felmérésben az ügyfelek 99%-a elégedett volt a coachcsal végzett munkával, és 96% mondta, hogy újra belevágna a folyamatba . Ezek az arányok magukért beszélnek.

Minden vállalkozó számára – legyen kezdő vagy tapasztalt cégvezető – érdemes megfontolni a business coach bevonását. A folyamatosan változó üzleti környezetben óriási érték, ha van mellettünk valaki, aki segít tiszta fejjel gondolkodni, stratégiai fókuszban maradni és a személyes korlátainkat leküzdeni. A coaching befektetés önmagunkba és a cégünkbe: a ráfordítás sokszorosan megtérül jobb eredmények, hatékonyabb működés és kiegyensúlyozottabb, felkészültebb vezetői lét formájában. Ahogy a cikk elején idéztük, “mindenkinek szüksége van egy coachra” – és a bemutatott adatok, történetek fényében bátran kijelenthetjük, hogy egy vállalkozónak a coach nem luxus, hanem tudatos lépés a siker felé.  Az üzleti életben az egyik legjobb döntés lehet, ha felismerjük: nem kell egyedül küzdenünk minden problémával. Egy jó coachcsal a hátunk mögött gyorsabban, okosabban és magabiztosabban haladhatunk előre a vállalkozói utunkon, ami hosszú távon a siker és a személyes elégedettség záloga.

Források: A cikkben szereplő állítások olyan hiteles forrásokon alapulnak, mint az International Coaching Federation kutatásai, Harvard Business Review esettanulmányok, Forbes szakmai cikkek, valamint tudományos publikációk a coaching hatékonyságáról.

https://researchportal.coachingfederation.org/Document/Pdf/190.pdf
https://www.michalholub.cz/download/ICF-Global-Coaching-Client-Study-complete.pdf
https://researchportal.coachingfederation.org/Document/Pdf/268.pdf
https://hbr.org/2009/01/what-can-coaches-do-for-you
https://hbsp.harvard.edu/product/R1906G-PDF-ENG
https://www.perenti.com/wp-content/uploads/sites/13/2022/05/HBR_TheLeaderAsACoach.pdf
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439760.2013.837499
https://centaur.reading.ac.uk/74522/1/Jones%20et%20al%202016_JOOP.pdf
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10597717/
https://coachingfederation.org/wp-content/uploads/2023/04/2023ICFGlobalCoachingStudy_ExecutiveSummary.pdf
https://coachingfederation.org/get-coaching/coaching-for-me/what-is-coaching/
https://coachingfederation.org/credentialing/coaching-competencies/icf-core-competencies/
https://www.job-coaching.ir/wp-content/uploads/2019/11/9-mentoring-CIPD-Factsheet.pdf
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3833547/
https://www.ted.com/talks/bill_gates_teachers_need_real_feedback?language=en
https://www.youtube.com/watch?v=EaKjDEKkKfk
https://www.trishturner.co.uk/wp-content/uploads/2019/09/Evaluating-the-effectiveness-of-coaching-beyond-ROI-De-Meuse-K.P.-et-al-2009.pdf

Webáruház készítés