
Adócsalás és adóelkerülés: módszerek, történet és jelenkori gyakorlat
Az adócsalás (illegális adóelkerülés) és adóoptimalizálás (legális adótervezés) egyaránt komoly kihívást jelentenek a költségvetéseknek világszerte. Az adókikerülés legrégebbi formái szinte egyidősek magával az adóztatással – mióta az ókori Róma adóterheket rótt a tehetősekre, azóta próbálják a gazdagok kimenteni vagyonukat a helyi törvények hatálya alól. A modern gazdaságban az adócsalás igen jelentős károkat okoz: például az Európai Unióban 2017-ben mintegy 137 milliárd euró áfabevétel hiányzott (ún. áfarés), nagyrészt a különböző áfacsalási formák miatt. Jelen cikk célja, hogy részletesen és strukturáltan bemutassa az adócsalás és adóoptimalizálás világát, beleértve a legismertebb módszereket, az ellenük hozott intézkedéseket, történelmi példákat, híres botrányokat és a legális adótervezési stratégiákat. Emellett kitérünk e jelenségek gazdasági hatásaira és a jogi környezet változásaira is.
Az áfacsalás leggyakoribb módszerei
Az általános forgalmi adóval (ÁFA) kapcsolatos csalások az egyik legelterjedtebb adócsalási formát jelentik, különösen az EU-n belüli kereskedelemben. Az alábbiakban áttekintjük a legismertebb áfacsalási technikákat, mint a körhintacsalás, az eltűnő kereskedő módszer, a fiktív számlázás és a hamis import/export ügyletek.
• Körhintacsalás (karusszelcsalás): Több országra kiterjedő, összetett ÁFA-csalási forma, amely kihasználja az EU tagállamok ÁFA-szabályai közti különbségeket. Lényege, hogy egy határokon átnyúló kereskedelmi lánc bizonyos pontján az értékesítő beszed ugyan adót a vevőtől, de azt nem fizeti be az államkasszába, hanem „eltűnik” a pénzzel. A tipikus séma szerint egy vállalkozás ÁFA nélkül vásárol árut egy másik EU-országból (mivel az EU-n belüli B2B értékesítés adómentes), majd belföldön ÁFÁ-val növelten adja el azt. Az így felszámított adót azonban nem fizeti be, hanem az eltűnő kereskedő zsebre teszi és felszívódik. Gyakran egy következő, jóhiszeműnek tűnő „bróker” cég is részt vesz, amely levonja vagy visszaigényli az előző láncszemnek kifizetett ÁFÁ-t – ezzel kettős haszonra tesznek szert a csalók. A folyamat körkörösen ismételhető azonos áruk többszöri körbefuttatásával, innen ered a „körhinta” elnevezés. Az EU-ban ezt a típust Missing Trader Intra-Community (MTIC) csalásnak is hívják, és a becslések szerint az összes ÁFA-veszteség negyedéért felelős.
• Eltűnő kereskedő módszer: A körhintacsalás egyik kulcsszereplője az únevezett fiktív adóalany vagy eltűnő kereskedő, amely csak papíron létezik. Ez a vállalkozás rendelkezik adószámmal, de valós tevékenységet nem végez; gyakran bérelt székhelye és stróman vezetői vannak. Feladata, hogy az ÁFA-mentesen beszerzett terméket belföldön eladja, beszedje az ÁFÁ-t, majd befizetés nélkül eltűnjön. Így az adóhatóság elől „eltűnik” a beszedett adó összege. Ez a módszer önmagában is alkalmazható (nem feltétlenül forog körbe az áru többször), és az alapja számos ÁFA-csalási konstrukciónak. Az eltűnő kereskedő miatt a költségvetés közvetlen kára a be nem fizetett ÁFA összege, amelyet a vele üzletelő partner gyakran még le is vonhat saját bevallásában. Az ilyen cégek rövid életűek, gyakran csak egy-egy üzlet erejéig működnek, majd nyom nélkül felszámolják őket.
• Fiktív számlázás: Ebben az esetben nem létező ügyletekről kiállított számlák segítségével igényelnek vissza ÁFÁ-t vagy csökkentik adóalapjukat a csalók. Például papíron nagy értékű termékértékesítéseket vagy szolgáltatásokat számláznak ki egymásnak összejátszó vállalkozások, holott valójában nem történt ilyen ügylet. E fiktív költségek beszámításával jogosulatlan adólevonást érnek el. Egyes országokban döbbenetes mértéket öltött ez a gyakorlat: Lengyelországban például 2015-ben 81,9 milliárd złoty értékű fiktív ÁFA-számlát tártak fel a hatóságok, ami után ~5 milliárd złoty adó megfizetése vált volna esedékessé – ennek azonban mindössze 1,3%-át sikerült behajtani. Ez jelzi, hogy a fiktív számlázáson alapuló csalásokat nehéz utólag szankcionálni, mivel a bűnös cégek gyakran fizetésképtelenné válnak vagy eltűnnek mire az ellenőrzés lezajlik.
• Hamis import/export ügyletek: Az ÁFA-rendszer visszaéléseinek egy további típusa, amikor valódi exportnak vagy importnak álcáznak belföldi értékesítéseket a csalók. Mivel a export értékesítés ÁFA-mentes, így ha egy belföldi eladást papíron kivitelnek tüntetnek fel, az eladó nem fizet ÁFÁ-t, sőt akár visszaigényelheti a beszerzései után fizetett adót. Ezzel szemben az áru valójában az országon belül kerül felhasználásra vagy értékesítésre feketén. Ennek fordítottja is előfordul: fiktív importot jelentenek be, hogy adómentesen hozzák be az árut, majd belföldön adó nélkül adják el. Gyakori továbbá a túlzott ÁFA-visszaigénylés is: például irreálisan nagy összegű exportot jelentenek, hogy az ahhoz kapcsolódó magas input ÁFÁ-t visszakérjék. Ilyen „papíron exportálók” lebuktatására számos példa volt. Az egyik elemzés szerint a körhintacsaláson kívül a leggyakoribb ÁFA-csalási trükkök közé tartoznak az inflált visszaigénylések és a „belföldi eladás exportként való feltüntetése” is. Ezekkel a módszerekkel a csalók az adóhatóságot megtévesztve próbálnak meg jogosulatlanul adó-visszatérítésekhez jutni.
Az adóhatóságok ellenintézkedései és jogszabályi változások
Az adócsalások visszaszorítása érdekében a hatóságok és kormányok folyamatosan fejlesztik eszköztárukat. Az adóhatósági ellenintézkedések és az ezeket támogató törvényi változtatások kulcsszerepet játszanak abban, hogy lépést tartsanak az egyre rafináltabb csalási módszerekkel.
• Fokozott nemzetközi együttműködés: Mivel sok adócsalás (különösen az ÁFA-csalások) határokon átnyúló jellegű, elengedhetetlen a nemzetközi adatmegosztás és közös fellépés. Az EU-ban különösen nagy hangsúlyt kapott az adminisztratív együttműködés erősítése az adóhatóságok között. Létrehozták az Eurofisc hálózatot, amelyen keresztül a tagállamok gyorsan oszthatnak meg információkat gyanús ÁFA-ügyletekről. Az adócsalási ügyekben nemzetközi nyomozócsoportok alakulnak (Europol, OLAF koordinációval), melyek számos körhintacsaló hálózatot lelepleztek. A közös fellépés hatékonyságát mutatja, hogy egyes nagyszabású akciók során egyszerre több országban történt letartóztatás és vádemelés, minimalizálva a bűnözők menekülési esélyét.
• Fordított adózás és célzott ÁFA-szabályok: Az EU egyes szektorokban engedélyezte az ideiglenes fordított adózást (reverse charge mechanizmust), hogy kiiktassa a körhintacsalás alapját adóértelműen. Ilyenkor nem az eladó, hanem a vevő fizeti be az ÁFÁ-t, így a láncban nincs olyan pont, ahol az eladó eltűnhetne a beszedett adóval. Ezt például magas kockázatú termékek (mobiltelefon, számítógép alkatrész stb.) kereskedelmében alkalmazzák kísérleti jelleggel. Több tagállam bevezette a szétválasztott fizetés (split payment) módszerét is bizonyos ügyletekre – ilyenkor a vásárló által fizetett ÁFA összege közvetlenül az adóhatóság számlájára kerül, nem pedig az eladóhoz. Ez megakadályozza, hogy az eladó eltűnjön az adóval. Bár a fordított adózás és split payment rendszerek eltérhetnek, közös céljuk a beszedés-befizetés láncának lerövidítése, hogy ne maradhasson lyuk, ahol az adó eltűnhet.
• Technológiai megoldások és valós idejű adatszolgáltatás: Számos ország vezette be az online számlajelentési rendszert vagy az elektronikus adóbevallás új formáit. Magyarországon 2018 óta működik az Online Számla rendszer, amelyben a belföldi ÁFA-s számlákat valós időben látja a NAV – ez megnehezíti a fiktív számlázást, hiszen a számlák adatai azonnal a hatósághoz jutnak. Hasonlóképp, az EU is tervezi egy valós idejű, e-számlázáson alapuló digitális jelentési rendszer bevezetését a „VAT in the Digital Age” program részeként. Emellett 2024-től az online fizetési szolgáltatók adatainak megosztását is uniós szabály kötelezi, hogy az e-kereskedelmi tranzakciók ÁFA-ja nyomon követhető legyen. Ezek az intézkedések növelik az átláthatóságot és lehetővé teszik a kockázatelemzésen alapuló, célzott ellenőrzéseket.
• Szigorúbb szankciók és büntetőeljárások: Az adóhatóságok egyre komolyabb büntetőjogi eszközökkel élnek a lebukott adócsalókkal szemben. Az adócsalás bűncselekménye sok országban letöltendő börtönbüntetéssel sújtható, különösen nagyobb érték esetén. Gyakori, hogy az adócsaláshoz kapcsolódóan pénzmosás miatt is eljárás indul, hiszen a csalásból származó jövedelmet tisztára kell mosni – így halmozott büntetések szabhatók ki. A magas kockázatú adózói csoportokat (pl. áfa-visszaigénylőket) fokozottan ellenőrzik, és egyes országok feketelistákat vezetnek a fiktív cégekről. Az adóelkerülési botrányok nyomán politikai nyomás is nehezedik a hatóságokra a kemény fellépés érdekében. Például a Panama-iratok kiszivárgása után százával indultak adóvizsgálatok és büntetőeljárások világszerte, több ország kormánya bukott bele a botrányba, és tüntetések követelték a felelősök megbüntetését.
• Új törvényi keretek és nemzetközi szabályozás: A nagy port felvert adócsalási ügyek nyomán számos jogi reform született. Az EU-ban a LuxLeaks után kötelezővé tették a tagállamok számára az adóügyi előzetes határozatok (tax rulingok) automatikus cseréjét, hogy ne fordulhasson elő még egyszer, hogy egy multinacionális cég titkos adókedvezményeket alkudjon ki magának egy országban. Elfogadták továbbá az adóelkerülés elleni irányelveket (Anti Tax Avoidance Directive, ATAD), melyek korlátozzák a leggyakoribb vállalati kiskapukat (pl. kamatlevonási korlát, hibrid konstrukciók elleni szabályok stb.). Nemzetközi szinten az OECD BEPS akcióterve (Base Erosion and Profit Shifting) globális minimumadó bevezetését és az országok közti adóalap-transzferálás visszaszorítását célozza. Ennek keretében 2021-ben több mint 130 ország megállapodott egy 15%-os globális társasági minimumadóban, hogy a vállalatok ne tudják a nyereségüket teljesen adómentes övezetekbe terelni. Az Egyesült Államok bevezette a FATCA törvényt, mely külföldi bankokat kötelez az amerikai állampolgárok számláinak jelentésére, ezzel nehezítve az offshore számlák eltitkolását. Összességében a jogalkotás igyekszik lezárni a kiskapukat, és „csalásbiztos” adórendszereket kialakítani, bár a csalók mindig újabb kiskapukat keresnek.
Tanulj marketingpszichológiát a könyvemből!
Történelmi adóelkerülési módszerek a középkortól napjainkig
Az emberek adóelkerülési törekvései hosszú múltra tekintenek vissza. Már a múltban is számtalan kreatív – vagy épp nyíltan lázadó – módszer született az adók megkerülésére. Ebben a részben néhány történelmi példán keresztül villantjuk fel, hogyan próbálták csökkenteni adóterheiket a különböző korokban.
• Középkori praktikák és adóellenállás: A feudális korban az adók behajtása gyakran nehézkes volt, és a lakosság leleményessége már akkor megmutatkozott. Gyakori volt a javak elrejtése az adószedők elől – erre utal sok, földbe rejtett kincslelet is. (Egyes régészek szerint például az 1066-os hódítás utáni Angliában talált nagy érméshoardok mögött adóelkerülés állhatott, a helyi előkelők így mentették vagyonukat a normann adók elől.) A terményadó vagy dézsma idején a parasztok sokszor bagatellizálták a termés mennyiségét, vagy a jobbágyok próbálták kibújni a fejadó (poll tax) alól – utóbbi Angliában 1381-ben nyílt felkeléshez (Wat Tyler-féle parasztlázadás) vezetett, miután a nép széles körben megtagadta az új fejadó megfizetését. A csempészet is ősidők óta bevett adókerülési forma: ahol nagy vámok vagy jövedéki adók sújtottak egy árut (pl. só, tea, alkohol), ott hamar megjelentek a csempészhálózatok, kijátszva a hatóságokat.
• Kora újkori adóelkerülés – a „ablakadó” esete: A 18–19. században a kreatív adóminimalizálás egyik nevezetes példája az ablakadó volt Angliában és Franciaországban. Ez a háztulajdonosokra kivetett adó a ház ablakainak számától függött. Az emberek azonban leleményesen reagáltak: sok házon befalazták a fölösleges ablakokat, hogy alacsonyabb adósávba essenek – számos ilyen befalazott ablaknyílás máig látható az akkor épült épületeken. Az angol parlament végül 1851-ben eltörölte az ablakadót, részben az adó miatti egészségügyi aggályok (sötét, szellőzetlen szobák) hatására. Ez a példa jól mutatja, hogy az adózók a fizikai környezet átalakításától sem riadtak vissza az adó csökkentése érdekében.
• Modern idők – korai vállalati kiskapuk: A 19. század végére és a 20. század elejére az adórendszerek egyre komplexebbé váltak, és megszületett a szervezett adótervezés. Már az 1880-as években New Jersey állam enyhített a vállalati szabályokon, hogy odavonzza a nagyvállalatokat: laza beszámolási és szabályozási környezetet kínált. Ennek hatására olyan monopóliumok, mint a Standard Oil, székhelyüket áttelepítették NJ-be, és elkezdték alkalmazni a transzferárak tudatos manipulálását – leányvállalataik mesterségesen alacsony áron adták el a termékeket a cégcsoporton belül, minimalizálva a nyereséges egységek adóját. Ez tekinthető a nemzetközi profitáthelyezés korai példájának. A 20. században aztán megjelentek a banktitok intézményes formái is: Svájc hírhedt 1934-es banktörvénye büntetendővé tette az ügyfél-információk kiszolgáltatását, így a külföldi vagyonok biztonságos rejtett menedékévé vált az alpesi ország. A két világháború között és után számos európai elit mentette vagyonát svájci bankszámlákra, megalapozva a modern offshore vagyonkezelés kultúráját.
• Adócsalás a szervezett bűnözésben: A modern korban az illegális jövedelmek adómentesítése is fontos tényező volt. A hírhedt amerikai gengszter, Al Capone a szesztilalom idején óriási vagyonra tett szert illegális tevékenységből, és gondosan elkerülte annak adózását. Végül azonban nem gyilkosság vagy csempészet miatt ítélték el, hanem adócsalásért – 1931-ben sikerült börtönbe juttatni azzal a váddal, hogy nem fizetett adót a bűnözésből származó jövedelme után. Ez rámutatott, hogy az adóhatóság fegyvere a legnagyobb bűnözőkkel szemben is hatásos lehet, és precedenst teremtett a későbbi maffia-eljárásokban is (a „kövesd a pénzt” elv alapján). A kábítószer-kereskedelemből, korrupcióból származó pénzek elrejtése napjainkban is az adócsalás egyik árnyoldala: az offshore cégek és trustszerkezetek nem csak legális adóoptimalizálásra, de a bűnös vagyonok eltüntetésére is alkalmasak – ahogy a Panama-iratok is feltárták (lásd alább).
Híres adóelkerülési botrányok: Panama-iratok és LuxLeaks
Az elmúlt évtizedekben több nagyszabású nemzetközi botrány rávilágított az adóelkerülés és adócsalás elterjedtségére a globális elit és nagyvállalatok körében. Ezek közül kiemelkedik a Panama-iratok (Panama Papers) és a LuxLeaks, amelyek bepillantást engedtek a kulisszák mögé. Az alábbiakban ismertetjük e botrányokat és hatásukat.
Panama-iratok (2016)
2016 áprilisában robbant a Panama-iratok botrány: egy nemzetközi újságírói együttműködés keretében 11,5 millió dokumentum szivárgott ki a panamai Mossack Fonseca ügyvédi iroda belső archívumából. Ez az adattömeg feltárta, hogy a világ több száz politikusa, üzletembere, híressége és bűnözője használt offshore cégeket és számlákat vagyonuk elrejtésére és az adófizetés megkerülésére. A kiszivárgott iratok szerint a világ szupergazdagjai közül sokan adóparadicsomokban bejegyzett cégeken keresztül tartották vagyonukat, hogy kikerüljék a hazai adókat és a nyilvános elszámoltathatóságot. A dokumentumok azt is megmutatták, hogy bűnözők és szankciók elől menekülők is kihasználták ezeket az offshore struktúrákat pénzmosásra és vagyonuk biztonságba helyezésére.
A botrány hatalmas közfelháborodást váltott ki világszerte. Bár az offshore adóparadicsomok létezése nem volt titok, a Panama-iratok „megmutatták a rendszer puszta léptékét és azt, hogy ez nem csak néhány üzletember által kijátszott rendszer, hanem a világ korrupt elitjének érdekeit szolgáló, mélyen átitatott gyakorlat” – fogalmazott a Transparency International UK. Politikai következmények is gyorsan jelentkeztek: tüntetések törtek ki több országban az érintett vezetők ellen, Izland miniszterelnöke lemondásra kényszerült miután kiderült, hogy titkos offshore cége van, és számos más vezető (pl. Pakisztán miniszterelnöke) is célkeresztbe került. Sok országban nyomozások és adóellenőrzések százai indultak a nevek alapján. Öt évvel a kiszivárogtatás után is tartott a hatása: új törvényeket sürgettek a törvényhozók az adóparadicsomok elleni fellépésre (pl. az USA-ban benyújtott Stop Tax Haven Abuse Act), és világszerte erősödött az igény a tulajdonosi átláthatóság iránt (több országban bevezették a tényleges tulajdonosok nyilvántartását). A Panama-iratok egyúttal fogalommá is vált: ma már a „… Papers” kifejezést (Panama Papers, Pandora Papers stb.) általánosan használják az ilyen jellegű kiszivárogtatások megnevezésére, és a közbeszédben a korrupció és pénzügyi visszaélések jelképe lett.
LuxLeaks (2014)
Még a Panama-iratok előtt, 2014 novemberében került nyilvánosságra a Luxembourg Leaks (LuxLeaks) botrány. Ez egy oknyomozó újságírói projekt eredményeként 28 000 oldalnyi szivárogtatott dokumentumot tárt a nyilvánosság elé, melyek titkos adómegállapodásokat (tax rulingokat) tartalmaztak Luxemburgtól több száz multinacionális cég számára. A dokumentumokból kiderült, hogy 2002 és 2010 között a PricewaterhouseCoopers közreműködésével Luxemburg adóhatósága egyedi megállapodásokat kötött mintegy 340 nagyvállalattal, melyek révén ezek a cégek a Luxemburgon átcsatornázott nyereségük után gyakran csak 1-2% effektív adót fizettek. Olyan ismert vállalatok szerepeltek a listán, mint a Pepsi, IKEA, Amazon, Disney stb., amelyek különféle pénzügyi trükkökkel (kamatfizetések, jogdíjak átirányításával stb.) Luxemburgban mutatták ki a profitjukat, kihasználva a nekik szóló kedvezményeket.
A LuxLeaks óriási nemzetközi visszhangot kapott. Rávilágított, hogy a nemzetközi adóelkerülés nem pusztán néhány cég egyedi akciója, hanem rendszerszintű probléma Európában is. A botrány közvetlen hatására az EU nekilátott az adóügyi átláthatóság erősítésének: kötelezővé tették az említett adózási előzetes határozatok cseréjét a tagállamok között, és napirendre került a vállalatok országonkénti jelentéstételi kötelezettsége is (hogy kiderüljön, hol mekkora profit után mennyit adóznak). Luxemburg – és más adóparadicsomként viselkedő országok – kénytelen volt felülvizsgálni gyakorlatait. EU-s jogszabályok születtek az agresszív adótervezés ellen, például az ATAD I-II irányelvek, melyek többek között limitálták a hitelezésen és jogdíjakon keresztüli profitkimentést. A LuxLeaks botrány így fontos szerepet játszott abban, hogy az adóoptimalizálás és „adó-dumping” elleni küzdelem politikai prioritássá vált Európában. Érdekesség, hogy magukat a visszaéléseket elkövető cégeket jogilag nem vonták felelősségre (hiszen az akkori szabályok szerint formálisan legális megállapodásaik voltak), viszont a botrányt kirobbantó informátorokat bíróság elé állították Luxemburgban – ami rávilágított a bejelentők védelmének fontosságára is a korrupció elleni harcban.
(Megjegyzés: A Panama-iratok és a LuxLeaks mellett számos hasonló botrány látott napvilágot: 2013-ban az Offshore Leaks, 2017-ben a Paradise Papers, 2021-ben a Pandora Papers, amelyek további offshore ügyleteket és adóelkerülési trükköket lepleztek le. Ezek együttesen jelentős nyomást gyakoroltak a kormányokra a nemzetközi adóreformok felgyorsítása érdekében.)
Legális adóoptimalizálási stratégiák nagyvállalatoknál és vagyonos magánszemélyeknél
Az adóelkerülés nem mindig jelent törvénysértést – sőt, a jogszabályok adta kiskapuk tudatos kihasználása, azaz az adóoptimalizálás bevett gyakorlat a globális nagyvállalatok és a gazdag magánszemélyek körében. Bár ezek a módszerek formálisan legálisak, gyakran vitákat váltanak ki etikai megítélésük kapcsán, és a kormányok igyekeznek szűkíteni az alkalmazásukat. Íme néhány jellemző adótervezési stratégia, amellyel az adófizetési kötelezettséget minimalizálni lehet:
• Offshore cégek és adóparadicsomok kihasználása: A vagyonos magánszemélyek és vállalatok előszeretettel alapítanak offshore cégeket vagy trustokat olyan országokban, ahol nagyon alacsony az adókulcs vagy erős a banktitok. Ezek az adóparadicsomok (pl. Brit Virgin-szigetek, Kajmán-szigetek, Panama, Liechtenstein stb.) lehetővé teszik a profit adómentes felhalmozását és a valódi tulajdonos elrejtését. Egy 2016-os becslés szerint legalább 20 billió dollárnyi pénzügyi vagyon parkol ilyen titkos számlákon és cégekben világszerte – és ebben nincsenek benne az ingatlanok, műkincsek, arany stb. . Az offshore struktúrák használata önmagában nem illegális: sokszor vagyonvédelemre, befektetés diverzifikálásra hivatkoznak alkalmazóik. Ugyanakkor a Panama-iratok és a Paradise Papers megmutatták, hogy az ilyen titkos társaságokat gyakran arra használják, hogy a gazdagok minimalizálják adójukat és elkerüljék a nyilvános kontrollt. Az utóbbi években számos ország csatlakozott az automatikus banki adatcseréhez (OECD CRS szabályozás), ami arra kötelezi a bankokat, hogy jelentsék a külföldi ügyfelek adatait lakóhely szerinti országaiknak – ezzel próbálják áttörni az offshore világ anonimitását.
• Kettős adóztatási egyezmények és „treaty shopping”: A legtöbb ország között léteznek kettős adóztatást elkerülő egyezmények, amelyek célja elvben az, hogy ugyanazon jövedelmet ne adóztassák meg kétszer két helyen. Azonban a cégek gyakran kihasználják e nemzetközi egyezményeket oly módon, hogy oda strukturálják át a tranzakcióikat, ahol a legalacsonyabb az adóteher. Ezt nevezik „treaty shopping”-nak. Például egy multinacionális vállalat egy holdingcéget hoz létre Hollandiában vagy Luxemburgban, mert ezek az országok sok kedvező adóegyezménnyel rendelkeznek és alacsony a forrásadó bizonyos kifizetéseknél (osztalék, jogdíj, kamat). Így ha mondjuk egy leányvállalat egy magas adózású országban nyereséget termel, azt jogdíj vagy kamat formájában „kifizeti” a holland holdingnak, ahol szinte adómentesen átfolyik a pénz, majd onnan kerül tovább a végső adóparadicsomba. Az ilyen láncolatok révén a vállalat eléri, hogy profitja után gyakorlatilag sehol se fizessen érdemi adót – mindenhol vagy levonások, vagy adómentességek keletkeznek az egyezmények alapján. A LuxLeaks is rávilágított, hogy a nagy cégek egész iparágat építettek az adóegyezmények kihasználására, és speciális tranzakciókkal szinte nullára tudták csökkenteni adójukat több joghatóság együttműködésével .
• Profitáthelyezés és transzferár-stratégiák (multiknál): A globális vállalatok talán legjelentősebb adóoptimalizálási módszere a profit shifting, azaz a nyereségek átcsatornázása alacsony adókulcsú országokba. Ennek eszköztárába tartozik a transzferárak manipulálása: a cégcsoporton belüli kereskedelemben az árakat úgy állapítják meg, hogy a nyereség papíron abban az országban jelentkezzen, ahol kevesebb adót kell fizetni. Például egy amerikai tech cég az EU-ban eladott termékei után keletkező profitot írországi leányvállalatánál mutatja ki, mert Írországban 12,5% a társasági adó (és további kedvezmények is lehetnek). Sőt, hosszú ideig létezett az ún. „Double Irish with a Dutch Sandwich” nevű konstrukció, amely két ír cég és egy holland közbeiktatásával tette lehetővé, hogy a vállalat szinte teljesen adómentes offshore számlákra juttassa a bevételeit. Ez a kiskapu évtizedekig népszerű volt főleg a technológiai óriások körében (Google, Apple stb.), fénykorában évente 100 milliárd USD profit elrejtését tette lehetővé a nemzeti adóhatóságok elől . Írországot az EU nyomására 2015-ben rákényszerítették e rendszer felszámolására (a 2015 előtt belépőknek 2020-ig engedélyezték kifuttatni). A multinacionális cégek azonban gyorsan új megoldásokat találtak (pl. „Single Malt” és egyéb kreatív struktúrák Írországban), így a profitáthelyezés továbbra is komoly kihívás. Kutatások szerint a globális nyereség jelentős része végül néhány adóparadicsomban köt ki papíron – a világ legnagyobb vállalatainak offshore trükkjei miatt országok költségvetései évi százmilliárd dolláros nagyságrendű adóbevételtől esnek el .
• Magánszemélyek adótervezése és vagyonvédelem: A gazdag magánszemélyek is élnek törvényes adócsökkentő eszközökkel. Ide tartozik a rezidenciaturizmus, azaz több országban való letelepedés kihasználása – pl. valaki hivatalosan egy alacsony adózású ország (Monaco, Dubai stb.) lakosa lesz, miközben máshol él vagy termeli jövedelmét, így kevesebb adót fizet. Gyakori a vagyonok alapítványokba vagy trustokba helyezése is, ami bizonyos országokban adómentesít bizonyos jövedelmeket (például öröklési adó elkerülésére famíliák hoznak létre vagyonkezelő alapítványokat Liechtensteinben vagy a Cook-szigeteken). A befektetési jövedelmek optimalizálására is vannak legális módszerek: például életbiztosítási kötvényekbe csomagolják a befektetéseket, mert annak hozama csak késleltetve, kedvezőbben adózik. A nemzetközi ingatlanstruktúrák is ide sorolhatók (pl. egy londoni luxusingatlant offshore cég nevén tartanak, így eladáskor az adókötelezettség kikerülhető, mert csak a cég tulajdonosát cserélik le). Mindezek a stratégiák papíron megfelelnek a törvény betűjének, de össztársadalmi szinten vitatható hatásúak, mivel a tehetősek adóterhei aránytalanul alacsonnyá válhatnak általuk. Épp ezért az utóbbi időben egyre több ország vezet be általános visszaélés-ellenes szabályokat (GAAR), amelyek felhatalmazzák az adóhatóságot, hogy egy ügylet valódi gazdasági tartalma alapján vonja meg az adókedvezményeket, ha kizárólag az adó megkerülése volt a célja.
Gazdasági és jogi hatások, következtetések
Az adócsalás és agresszív adóelkerülés komoly gazdasági és társadalmi következményekkel jár. A kormányok számára a kieső adóbevételek hatalmas veszteséget jelentenek, ami csökkenti a közszolgáltatásokra (oktatás, egészségügy, infrastruktúra) fordítható forrásokat. Például csak az ÁFA-csalások miatt évente több tízmilliárd euró veszteség éri az EU-t. A vállalati profitáthelyezés és offshore vagyonok miatt globálisan még nagyobb összegektől esnek el az államok – egyes becslések szerint a multik által offshore-ban parkoltatott nyereség eléri a 700 milliárd dollárt, amiből kb. 200 milliárd dollár adót spórolnak meg évente (ez az összeg hiányzik a költségvetésekből). Az adóelkerülés így növeli az államháztartási hiányt vagy a becsületes adófizetőkre hárítja át a terheket.
Piaci torzulások is fellépnek: az a cég, amely adót csal vagy agresszíven optimalizál, tisztességtelen versenyelőnyhöz jut a becsületesen adózó versenytársakkal szemben, hiszen alacsonyabb költséggel működhet. Ugyanez igaz nemzetgazdasági szinten is: a magas adómorálú országok kevesebb beruházást vonzhatnak, ha a cégek inkább oda települnek, ahol lazák a szabályok – ez egyfajta „verseny az aljára” jelenséget indít el az adópolitikában. Emellett az adóparadicsomok lehetővé teszik a jövedelmi egyenlőtlenség szélsőségesebb formáit, mert a leggazdagabbak el tudják rejteni vagyonukat, míg a bérből-fizetésből élők kénytelenek adózni. Az adórendszerbe vetett közbizalom is megrendülhet, ha a nyilvánosság azt érzékeli, hogy a tehetős elit kibújik a közteherviselés alól – ez akár az adófizetési morált is ronthatja a társadalom többi tagjában.
Jogi szempontból az utóbbi évek adóbotrányai és a kiterjedt adócsalás ráirányították a figyelmet a szabályozás gyengeségeire. Pozitív hatás, hogy számos új nemzetközi egyezmény és törvény született az információcsere, az átláthatóság és a kiskapuk bezárása érdekében. Ugyanakkor folytonos macska-egér harc zajlik: amint betömnek egy kiskaput, a tanácsadók és adótervezők új konstrukciókat találnak ki. Ezért a jogalkotóknak egyensúlyozniuk kell: egyszerűbbé és áttekinthetőbbé tenni az adórendszert, hogy kevesebb legyen a kiskapu, ugyanakkor nem túlzottan gúzsba kötni a gazdasági tevékenységet. Az olyan globális kezdeményezések, mint a BEPS-projekt és a minimumadó, valamint az EU digitális ÁFA-reformjai azt mutatják, hogy van hajlandóság az összehangolt fellépésre.
Összefoglalva, az adócsalás és adóelkerülés elleni küzdelem kulcsa a nemzetközi együttműködés, a modern technológiák bevonása az ellenőrzésbe, és a jogi keretek folyamatos fejlesztése. Ugyanakkor a történelem azt tanítja, hogy teljesen megszüntetni aligha lehet ezeket a jelenségeket – de kordában tartásuk létfontosságú a közteherviselés igazságossága és a gazdaság stabilitása szempontjából. Az adófizetés alóli kibújás mindig is „sport” volt bizonyos körökben, de a társadalom egészének érdeke megköveteli, hogy a szabályok mindenkire egyformán vonatkozzanak, és aki megszegi azokat, felelősségre vonható legyen. A jelen kutatás rávilágított az adócsalás módszereinek evolúciójára és az ellenintézkedésekre – a jövő kihívása pedig az, hogy lépést tartsunk e változásokkal, és biztosítsuk a méltányos adórendszereket a globalizált világban.