Google Ads hirdetéskezelés kis- és középvállalkozásoknak

Google Ads hirdetéskezelés kis- és középvállalkozásoknak

Történelmi kitekintő: A Google Ads (korábban AdWords) több mint 20 éve indult világhódító útjára, és mára a legtöbb cég marketingjének nélkülözhetetlen része lett. Már a kezdetekkor is az volt a Google célja, hogy a digitális hirdetést ne csak a nagyvállalatok óriási büdzséjével rendelkezők használhassák, hanem a kisebb cégek számára is elérhetővé tegye kedvező árazással. Ez a demokratizálódás lehetővé tette, hogy egy kis- vagy középvállalkozás (KKV) is versenybe szálljon online a vevők figyelméért. Ugyanakkor ahogy a platform komplexitása nőtt, a Google Ads hirdetéskezelés szaktudást igénylő területté vált. Sok KKV vezető kísérletezett már saját maga kezelni a hirdetéseit – nem ritkán vegyes eredménnyel. Ebben a cikkben áttekintjük, mi is az a Google Ads hirdetéskezelés, miért fontos a KKV-knak, milyen buktatói vannak a saját kezű vagy ügynökségi hirdetéskezelésnek, és miért járhat jobban, ha egy hozzáértő szakemberre bízza ezt a feladatot.

Mi az a Google Ads hirdetéskezelés?

A Google Ads hirdetéskezelés a Google hirdetési platformján futó online kampányok tervezését, létrehozását, optimalizálását és folyamatos felügyeletét jelenti. Ide tartozik többek között a kulcsszókutatás, a hirdetésszövegek megírása, a költségkeretek és licitek beállítása, a megfelelő célzások (földrajzi, demográfiai stb.) alkalmazása, a kampányok teljesítményének mérése (pl. kattintások, konverziók), valamint az eredmények alapján történő finomhangolás. A cél egyszerű: a lehető legtöbb releváns érdeklődőt elérni a lehető legkisebb költséggel, úgy, hogy azok tényleges üzleti eredményre, például vásárlásra vagy ajánlatkérésre vezessenek.

A Google Ads rendkívül hatékony eszköz lehet – de csak akkor, ha szakszerűen kezelik. Egy profi hirdetéskezelő napi szinten figyeli és elemzi a kampányok adatait, és azonnal reagál a változásokra. Például ha egy kulcsszó túl drága eredmény nélkül, módosítja vagy leállítja; ha egy hirdetésszöveg gyengén teljesít, újat tesztel helyette. A Google folyamatosan fejleszti a platformot, új funkciókat (mint például automatikus ajánlattétel, intelligens kampányok) és változtatásokat vezet be, ami naprakész tudást igényel a hirdetéskezelőtől. Összességében a Google Ads hirdetéskezelés a marketing egy speciális szakterülete, mely ötvözi a marketingstratégiát az adatelemzéssel és a technikai beállítások precíz kezelésével.

Miért fontos a Google Ads hirdetéskezelés a KKV-k számára?

A digitális jelenlét ma már nem luxus, hanem a versenyképesség alapfeltétele. A KKV-k számára a Google Ads az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy gyorsan és mérhetően érjenek el új ügyfeleket. Gondoljunk csak bele: amikor egy potenciális vásárló rákeres egy termékre vagy szolgáltatásra, és a Google találati listájának tetején megjelenik egy hirdetés, sok esetben arra kattint. Friss adatok szerint a vásárlási szándékkal kereső emberek 65%-a rákattint valamilyen Google keresési hirdetésre, amikor vásárlást fontolgat. Ez óriási lehetőség azoknak a kisvállalkozásoknak, akik szeretnék elérni az aktívan kereső közönséget.

Ennek ellenére a kis- és középvállalkozásoknak csak ~40%-a használ keresési hirdetéseket a marketing stratégiájában, így aki belevág, versenyelőnyre is szert tehet a kevésbé aktív konkurensekkel szemben. A Google Ads hirdetéskezelés lehetővé teszi a KKV-knak, hogy már kis költségvetéssel is lokalizáltan vagy nagyon specifikus niche piacokon reklámozzanak – pontosan azok előtt az emberek előtt, akik a kínált terméket vagy szolgáltatást keresik. Ráadásul a jól kezelt kampányok megtérülése is kiváló: egy felmérés szerint a kisvállalkozások 84%-a nyilatkozott úgy, hogy elégedett a PPC (pay-per-click) hirdetései eredményével. Ez azt jelenti, hogy tízből nyolc KKV eredményesnek látja az online hirdetésekbe fektetett pénzt, feltéve, hogy az kampányaikat megfelelően menedzselik.

Összefoglalva, a Google Ads azért fontos a KKV-k számára, mert:

  • Gyors eredményeket hoz: míg a SEO (keresőoptimalizálás) hónapok alatt épül fel, a Google hirdetésekkel akár aznap megjelenhetünk a keresési találatok élén.
  • Célzott és mérhető: pontosan beállítható, kiknek és hol jelenjen meg a hirdetés, a kampányok teljesítménye pedig percrekész statisztikákkal követhető.
  • Rugalmas költségvetés: kis büdzsével is el lehet indulni, bármikor módosítható a napi keret. A jól beállított kampányok esetén minden forint nyomon követhető, hogy hány forint bevételt hoz.
  • Versenysemlegesítési lehetőség: egy kisebb cég is versenyre kelhet a nagyokkal bizonyos kulcsszavakra – a jó hirdetések és releváns ajánlat révén akár jobb pozícióban is lehet, mint egy nagyobb versenytárs.

Természetesen mindezek a előnyök csak akkor érvényesülnek, ha a hirdetéseket szakszerűen kezelik. Ha nincs meg a kellő szakértelem, a Google Ads könnyen válhat költséges kísérletté konkrét eredmények nélkül. Nézzük, milyen hibák fordulnak elő leggyakrabban, amikor a cégek szakember bevonása nélkül próbálkoznak.

Milyen hibákat követnek el a cégek, amikor nem szakemberre bízzák a hirdetéskezelést?

Számos cégvezető gondolja úgy, hogy „a Google Ads-et egyszerű elindítani, majd megy magától”. A valóság ezzel szemben az, hogy megfelelő hozzáértés nélkül a hirdetések könnyen félresiklhatnak. Gyakori hibák például:

  • Rossz kulcsszóválasztás: Túl általános vagy nem releváns kulcsszavak használata esetén a hirdetés olyan keresésekre is megjelenik, amelyek nem hoznak üzletet. (Például egy cukrászda csak „torta” kulcsszóra hirdetve olyanokra is pénzt költ, akik otthon szeretnének tortát sütni.) Az ilyen nem célzott kattintások gyorsan felemésztik a keretet.
  • Kizáró (negatív) kulcsszavak hiánya: Sokan elfelejtik kizárni azokat a keresési kifejezéseket, amelyekre nem szeretnének megjelenni. Pedig ezzel egyszerűen meg lehetne akadályozni, hogy a hirdetés teljesen irreleváns keresésekre fusson. Ennek elmulasztása akár a büdzsé jelentős részét is felemésztheti feleslegesen.
  • Nem optimalizált érkezési oldal (landing page): Gyakori hiba, hogy a hirdetés a cég honlapjának főoldalára mutat ahelyett, hogy egy konkrét ajánlatra szabott aloldalra vinné az érdeklődőt. A főoldalon a látogatónak keresgélnie kell, mit is tegyen – sokan ilyenkor továbbállnak. Egy jó landing page viszont kifejezetten az adott hirdetés üzenetére épül és egyetlen, jól látható cselekvésre ösztönöz (például „Ajánlatkérés” gomb).
  • Mobilra nem optimalizált élmény: Ma már az emberek nagy része mobileszközön keresztül ismerkedik meg először egy céggel. Ha a hirdetésre kattintva egy lassan betöltődő, mobilon széteső oldalra jutnak, azonnal visszalépnek – és a hirdetésre költött összeg kárba vész. Fontos a reszponzív, gyors mobilos élmény.
  • Konverziók (célok) követésének hiánya: Meglepően sok kis cég futtat úgy hirdetést, hogy közben nem méri, azokból lesznek-e konkrét üzleti eredmények (például vásárlás, kapcsolatfelvétel). Ha nincs beállítva konverziómérés (Google Analytics 4 vagy közvetlenül Google Ads konverziókövetés által), akkor a cég “vakon repül”: nem tudja, melyik kulcsszó vagy hirdetés hoz vevőt és melyik csak pénznyelő. Ez nagymértékben megnehezíti a kampányok optimalizálását.

Ezek a hibák mind oda vezetnek, hogy a hirdetések nem hozzák a várt eredményt, a cég pedig könnyen levonhatja a téves következtetést: „A Google hirdetés nem működik a mi számunkra.” Pedig ahogy egy szakmai cikk is rámutatott, nem magával a Google Ads rendszerével van a gond, hanem azzal, hogyan használjuk azt. A fenti buktatók mind elkerülhetők lennének egy hozzáértő hirdetéskezelő segítségével. De miért lehet előnyösebb egy önálló szakemberrel dolgozni, mint egy marketingügynökségre bízni a feladatot? Nézzük meg ezt közelebbről.

Szakember vs. marketingügynökség – Milyen előnyei vannak a személyes szakembernek?

Amikor egy KKV külsős segítséget keres a Google hirdetéseihez, alapvetően két út van: megbízni egy nagyobb marketingügynökséget, vagy együttműködni egy független Google Ads szakemberrel (szabadúszóval vagy kisebb tanácsadó céggel). Mindkét megoldásnak vannak előnyei és hátrányai, de a gyakorlatban, kis- és középvállalati szinten, gyakran a dedikált szakember nyújtja a leghatékonyabb és leggördülékenyebb együttműködést. Íme néhány szempont összehasonlítva:

Szakember (független szakértő) Marketingügynökség
Költségek: Jellemzően alacsonyabb díjakkal dolgozik, rugalmas megállapodásokkal. Gyakran nincs hosszas szerződéskötés, így a KKV-k számára költséghatékonyabb lehet. Költségek: Magasabb havi díjak és kezelési költségek. Az ügynökségek fenntartása (iroda, több dolgozó) miatt jellemzően drágábbak, ami kis büdzsénél akadályt jelenthet.
Kapcsolattartás: Közvetlen, személyes kapcsolat alakul ki. Közvetlenül a szakértővel egyeztethet, gyorsabban reagál bármilyen kérésre vagy problémára, kevesebb bürokráciával. Kapcsolattartás: Formálisabb keretek, esetleg lassabb ügyintézés. Gyakran egy account manageren keresztül kommunikál a cég, és előfordulhat, hogy a kisebb ügyfelek kevesebb figyelmet kapnak egy sok ügyféllel bíró ügynökségnél.
Rugalmasság: A szabadúszó szakember könnyebben alkalmazkodik a változásokhoz, gyors kampánymódosításokat végezhet akár rövid határidővel is. Nincs kötött nyitvatartás vagy többlépcsős jóváhagyási folyamat. Rugalmasság: Nagyobb projektszervezet esetén az egyedi igényekhez lassabban idomulnak. Egy új kampány beállítása vagy változtatás sokszor belső folyamatokon (jóváhagyás, csapatmegbeszélés) megy keresztül, ami időveszteség lehet.
Szakértelem fókusza: Az egyéni szakember gyakran szakterülete kiemelkedő ismerője, naprakész a Google Ads trendekben. Minden projektjén személyesen dolgozik, így mélyebben belelát az adott cég helyzetébe. Szakértelem fókusza: Az ügynökségeknél több szakember is dolgozik, ami előny lehet komplex igényeknél, viszont előfordulhat, hogy a konkrét Google Ads feladatot egy juniorabb kollégára bízzák. Kis ügyfélként nem biztos, hogy a legnagyobb tapasztalattal bíró szakértő idejét kapja meg a cég.

Természetesen nem minden ügynökség egyforma, és nem minden szakember tökéletes – itt általános trendeket emeltünk ki. A lényeg, hogy egy KKV számára kritikus a közvetlen figyelem, gyors reagálás és költséghatékonyság, amit gyakran inkább egy dedikált szakértőtől kap meg. Ahogy a fenti összehasonlítás is mutatja, a független szakemberrel való együttműködés előnye a személyre szabott, rugalmas és általában kedvezőbb költségű szolgáltatás. Ezzel szemben egy nagy ügynökségnél könnyen érezheti egy kisebb cég, hogy csak egy a sok közül.

Fontos kiemelni, hogy a Google Ads sikere nem pusztán a beállításokon múlik, hanem a folyamatos gondozáson. Sok kis cég azért választ inkább szakembert ügynökség helyett, mert így biztos lehet benne, hogy a hirdetéseit nem egy „futószalagon” (most kacsintok: vevőszerzés futószalagon) kezelik, hanem dedikált figyelmet kap. Egy elhivatott szakember szinte „belsős kollégaként” tud együtt gondolkodni a cégvezetővel, stratégiát építeni és proaktívan javaslatokat tenni a jobb eredményekért.

Friss Google Ads trendek 2024-ben: MI, konverzióoptimalizálás, kampányautomatizálás

A Google Ads világa folyamatosan változik, és 2024-ben különösen izgalmas trendek formálják a hirdetéskezelést. Ez azért lényeges a KKV-k számára, mert a gyors változásokhoz való alkalmazkodásban egy szakember hatalmas érték – naprakész tudással képes kiaknázni az újdonságokat. Lássunk néhány fő trendet 2024-ből:

Mesterséges intelligencia (MI) térnyerése: Az MI és automatizáció áthatja a Google Ads legújabb fejlesztéseit. A Google évek óta integrálja a gépi tanulást a rendszerébe – gondoljunk a Smart Bidding automatikus ajánlattételre vagy a Performance Max kampányokra, amelyek emberi beavatkozás nélkül optimalizálnak több csatornán átívelően. 2024-ben ez még tovább fejlődött. A Google Marketing Live 2024 eseményen hangsúlyozták, hogy az MI alapjaiban alakítja át a keresést és a hirdetéseket. Megjelentek az MI által támogatott kampánybeállítási eszközök: például a „beszélgetés alapú” kampánytervező, ahol a hirdető néhány egyszerű kérdés megválaszolásával – az MI segítségével – komplett kampányötleteket kap. Az első tapasztalatok szerint akik használják ezeket az MI-eszközöket, 63%-kal nagyobb eséllyel hoznak létre kiváló minőségű (Google Ads által “Jó” vagy “Kiváló” státuszú) hirdetéseket. Ez azt jelenti, hogy az MI nem elveszi a munka minőségét, hanem épp segít javítani azt.

Kampányautomatizálás és új keresési élmények: A Google keresési szokások is változnak – egyre hosszabb, összetettebb keresőkifejezéseket gépelünk be. A Google saját adatai szerint az öt vagy annál több szóból álló keresések száma 1,5-szer gyorsabban nő, mint a rövidebbeké (2022 vége és 2024 eleje között). Erre reagálva a Google a kulcsszóegyezési logikát is egyre inkább MI-alapon kezeli: a korábban veszélyesnek tartott „broad match” (általános egyezés) kulcsszavak ma már a Google fejlett algoritmusai révén jobban megértik a keresési szándékot, és sokszor releváns forgalmat hoznak. Emellett a vizuális keresés is előretör: havonta 20 milliárd kép alapú keresést indítanak a felhasználók a Lens segítségével, és ezek negyedének kereskedelmi szándéka van. A Google 2024-ben be is vezette, hogy a vizuális keresési eredmények között – ahol releváns – Shopping hirdetéseket jelenítsen meg. Továbbá az MI-vel támogatott „Search Generative Experience” kísérleti jelleggel megmutatja, milyen, amikor a Google maga foglalja össze a keresett információkat. Ezek a változások új kampányformátumokat és célzási lehetőségeket szülnek, de a kezelésükhöz ismerni kell az újdonságokat. Egy szakember folyamatosan figyeli ezeket a trendeket, míg egy laikus számára nehéz lépést tartani velük.

Konverziómérés és adatvédelem fókusza: Az elmúlt időszakban a adatvédelem szigorodása (GDPR, third-party cookie-k kivezetése) miatt átalakult, ahogyan a konverziókat mérjük. 2023 júliusában mindenkinél életbe lépett a Google Analytics 4, ami új szemléletet hozott a webanalitikában. 2024-ben a Google Ads is fejlesztéseket vezetett be a pontosabb mérés érdekében: megjelent például a „confidential matching” funkció, ami lehetővé teszi, hogy az ügyféladatokat (pl. email címeket) titkosított formában töltsük fel és a rendszer biztonságosan összepárosítsa a hirdetéskattintásokkal. Tovább fejlődött az offline konverziók (pl. bolti vásárlások, telefonhívások) követése és összekapcsolása az online hirdetésekkel. Mindez azt szolgálja, hogy a hirdetések eredményeit teljeskörűen lássuk: ne csak azt tudjuk, hányan kattintottak, hanem azt is, végül hányan lettek vásárlók, akár online, akár a fizikai boltban. Az automatizált ajánlattételek (Smart Bidding) immár nemcsak online leadeket, hanem ilyen összekapcsolt konverziós adatokat is figyelembe vesznek az optimalizálásnál. Aki igazán ki akarja használni a Google Ads-ben rejlő potenciált 2024-ben, annak érdemes ezeket a fejlett konverziókövetési beállításokat is implementálnia – amihez ismét csak jól jön egy tapasztalt szakember útmutatása.

Összességében 2024-ben a Google Ads kezelése még összetettebbé vált: az MI adta új lehetőségek, az egyre automatizáltabb kampánytípusok és a finomhangolt mérési módszerek rengeteg új ismeretet kívánnak meg. Ez egy újabb nyomós indok amellett, hogy a KKV-k profi segítséget vegyenek igénybe a hirdetéseik menedzseléséhez – így biztosak lehetnek benne, hogy nem maradnak le a konkurencia mögött az új trendek alkalmazásában.

Esettanulmány – mit hozhat egy szakember a gyakorlatban?

A fentiek elméleti előnyök – de lássunk gyakorlati példát is arra, milyen eredmények érhetők el profi Google Ads hirdetéskezeléssel. Egy külföldi esettanulmány egy közepes méretű e-kereskedő cég történetét mutatta be: a cég korábban házon belül próbálta kezelni kampányait, de magas kattintási költségekkel és alacsony konverziós aránnyal küzdött. Végül megbíztak egy Google Ads szakértőt, akinek az irányítása alatt pár hónap alatt 40%-kal nőtt a konverzióik száma (https://www.reachgiant.com/journal/freelancer-vs-agency-google-ads-management). A szakember részletesen kielemezte a futó kampányokat, kizárta a rosszul teljesítő kulcsszavakat, finomította a célzást és új, ütősebb hirdetésszövegeket írt. Az eredmény: ugyanabból a reklámköltésből jóval több bevételt realizáltak.

Hasonló sikertörténet itthonról is akad. A Pallas Communication egy esettanulmányában a Felirat Reklám Műhely Kft. Google Ads kampányainak felfuttatását mutatta be. Miután szakértő kezekbe került a hirdetéskezelés és új struktúrát, kulcsszólistát állítottak fel a fiókban, a cég ~50%-os növekedésről számolt be a kampányok hatására (https://pallascommunication.hu/project-view/felirat-hu-google-ads-esettanulmany/). Ebben az esetben például a negatív kulcsszavas szűrésre fordított kiemelt figyelem és a többlépcsős kampánystruktúra bevezetése hozta meg a látványos javulást.

Ezek a példák jól érzékeltetik: egy tapasztalt szakember nem csodát tesz, hanem “csak” azt biztosítja, hogy a Google Ads-ben rejlő lehetőségek valóban ki legyenek használva. Sokszor a cégek saját kezelésben azért nem érnek el sikert, mert egyszerűen nincs idejük vagy tudásuk a rendszer finomhangolására. Egy hozzáértő partner azonban minden egyes forintból igyekszik a legtöbbet kihozni. Nem ritka, hogy ugyanakkora költés mellett duplázódik a bejövő ajánlatkérések vagy rendelések száma, pusztán a hatékonyság javításával. Ilyenkor a szakember díja gyorsan megtérül a megnövekedett bevételeken keresztül.

Mikor éri meg igazán szakembert megbízni Google Ads hirdetéskezeléssel?

Felmerülhet a kérdés, hogy minden cégnek, minden élethelyzetben szüksége van-e szakemberre, vagy mikor jön el az a pont, amikor már nem éri meg saját magunknak kísérletezni. Általánosságban elmondható, hogy minél fontosabb szerepet játszik a cég ügyfélszerzésében a Google keresője, annál inkább ajánlott profi kezekre bízni a kampányokat. Íme néhány jel vagy helyzet, amikor mindenképp érdemes elgondolkodni a szakember bevonásán:

  • A marketinget saját maga viszi a cégvezető: Egy friss felmérés szerint a kisvállalkozások ~47%-ában maga a tulajdonos/vezető végzi a marketingfeladatokat is. Ha Ön is ebbe a körbe tartozik, gondolja végig, mennyi ideje marad ténylegesen a hirdetések elemzésére, tanulására és optimalizálására. Gyakran tapasztaljuk, hogy a cégvezetőkre ezer más teendő hárul, így a hirdetéskezelésre már nem jut elég figyelem – ami rontja a kampányok hatékonyságát. Ilyenkor egy szakember bevonása tehermentesíti Önt, és javítja a hirdetések ROI-ját.
  • Növekvő költségvetés, bizonytalan eredmények: Ha a Google Ads-re szánt havi keret növekedni kezd (akár csak párszázezer forintra), érdemes profi segítséget kérni, hogy ezt az összeget hatékonyan költse el a cég. Előfordul, hogy saját menedzselés mellett azt látja a vállalkozás, hogy nő a kiadás, de nem egyértelműen térül meg – ilyenkor egy szakértő ránézése és kampányauditja sokszor feltárja, hol folyik el a pénz, és hogyan lehetne javítani.
  • Erősödő verseny a piacon: Ha azt látja, hogy a konkurensei egyre aktívabbak online (saját hirdetései drágulnak, mert többen licitálnak hasonló kulcsszavakra), akkor komolyabb stratégiára van szükség. Egy szakember ismeri a versenytársfigyelés eszközeit, tudja, hogyan lehet olyan hirdetéseket készíteni, amelyek kiemelkednek a mezőnyből, és milyen bidding stratégiával lehet tartani vagy csökkenteni a kattintási költségeket a növekvő verseny dacára is.
  • Új kampánytípusok vagy komplex mérés igénye: Ha a cég szeretne új területeken is hirdetni (pl. YouTube videóhirdetések, Remarketing, Shopping kampány egy webshopnak), vagy épp offline konverziókat összekötni az online adatokkal, akkor mindenképp jól jön egy hozzáértő, aki már csinált ilyet. Az új kampánytípusok kihasználása és a haladó analitika beállítása specializált tudást igényel, ami egy marketingügynökségnél vagy szakembernél megvan, házon belül viszont ritkán.

Összefoglalva, akkor éri meg igazán szakemberre bízni a Google Ads hirdetéskezelést, amikor a tét már nem elhanyagolható a cég számára: vagy jelentős összeget költünk, vagy a bevételek nagy része múlik rajta, esetleg látjuk, hogy önerőből nem tudjuk tovább javítani az eredményeket. Ilyenkor a szakember bevonása egy befektetés, ami jellemzően magas megtérüléssel jár. Hiszen ha egy profi mondjuk 20%-kal javítja a kampányok hatékonyságát (vagy épp ennyivel csökkenti a felesleges költést), az bőven kitermeli az ő díját, sőt extra profitot hoz a cégnek.

GYIK – Gyakran Ismételt Kérdések a Google Ads hirdetéskezelésről

K: Nem lehetne inkább házon belül megtanulni és kezelni a Google Ads-et?

V: De, sok kisvállalkozás próbálkozik ezzel. A Google is kínál online képzéseket, vizsgákat (pl. Google Ads Szakértői minősítés), így elvileg megtanulható. Ugyanakkor a tanulás és napi szintű követés nagyon időigényes. A platform gyakran változik, havonta jelennek meg új funkciók vagy frissítések. Ha van a cégnél dedikált marketinges, aki rá tud szánni heti sok órát a kampányok optimalizálására, akkor meg lehet próbálni házon belül. Viszont a legtöbb KKV-nál nincs erre kapacitás – ezért praktikus inkább külsős szakemberhez fordulni, így a cég a saját üzleti tevékenységére fókuszálhat, miközben a hirdetései szakszerűen futnak.

K: Mennyibe kerül egy Google Ads szakember megbízása?

V: A díjak nagyon változóak lehetnek, függően a kampányok méretétől és komplexitásától. Gyakori, hogy a szakember havi átalánydíjat kér a kampánykezelésért, amely lehet akár pár tízezer forint egy kisebb kampánynál, de nagyobb költés esetén ennek többszöröse is. Van, aki a költés bizonyos százalékában állapítja meg a díjat (pl. 10-15%), míg mások óradíj alapon vagy teljesítménybónusszal dolgoznak. Fontos azonban ezt befektetésként felfogni: egy jó szakember díja megtérül azáltal, hogy hatékonyabbá teszi a hirdetéseket. Például hiába fizet ki a cég havi 100 ezer Ft-ot a szakértőnek, ha közben 200 ezer Ft-tal kevesebbet költ el feleslegesen a Google-nél, vagy ugyanannyi költésből több bevételt hoz ki. Érdemes több ajánlatot bekérni és referencia alapján dönteni, hogy kinek a szolgáltatása éri meg legjobban.

K: Miben más egy független Google Ads szakemberrel dolgozni, mint egy marketingügynökséggel?

V: Ahogy a fenti összehasonlításnál is kifejtettük, a fő különbségek a személyes figyelem és a rugalmasság terén vannak. Egy szakemberrel közvetlen a kapcsolat – általában ő foglalkozik a fiókjával elejétől a végéig, így mindig tudja, mi történik a kampányokban. Nincs átfutási idő a kommunikációban, azonnal reagál, ha valamit módosítani kell. Egy ügynökségnél általában több ember érintett: van aki tartja a kapcsolatot, más állítja be a kampányt, esetleg harmadik elemzi – ez néha információvesztéssel vagy lassulással járhat. Emellett egy kis cégnek költségben is kedvezőbb lehet egy szabadúszóhoz fordulni, mert az ügynökségek rezsiköltségei beépülnek az árba. Természetesen, ha valaki komplex, többcsatornás marketinget szeretne (nem csak Google, de Facebook, SEO stb. egyszerre), akkor egy ügynökség integrált szolgáltatása kényelmes lehet. De kifejezetten a Google Ads területén egy jól választott szakember ugyanúgy tud kiemelkedő eredményt hozni, sőt.

K: Megéri kis költségvetéssel is szakemberhez fordulni, vagy az csak a „nagyok játéka”?

V: Már egészen kis büdzsénél is megérheti. Sőt, paradox módon minél kisebb a keret, annál fontosabb, hogy azt hatékonyan költsük el. Ha havonta mondjuk 100 ezer forintot tud a cég hirdetésre szánni, akkor nincs helye a pazarlásnak – egy rosszul beállított kampány ezt eltüzelheti eredmény nélkül. Egy szakember viszont ebből a 100 ezer forintból kihozhatja a maximumot, mondjuk 2-3 jól célzott kampány formájában, ami már kézzelfogható ügyfélszerzést hoz. Persze arányaiban ilyenkor a szakember díja a kerethez képest jelentősebb lehet (akár a büdzsé 20-30%-a), de ha ez biztosítja, hogy a maradék 70-80% valóban hasznot termel, akkor megéri. Nagyobb költésnél pedig a díj arányaiban csökkenhet. Érdemes konzultálni egy szakértővel, sokan rugalmasan állnak hozzá egy kisebb projekthez is – például egyszeri beállítási díjjal, majd utána csak minimális havi felügyeleti díjjal dolgoznak.

K: Mennyi idő alatt látszanak az eredmények, ha szakember kezébe adjuk a kampányokat?

V: Gyakran már az első hetekben érezhető változás. Egy újonnan elindított kampány esetén 1-2 hét kell ahhoz, hogy a beállítások „beálljanak” és a szakember is lássa, mi hogyan teljesít. Utána kezdődhet a finomhangolás, ami folyamatosan javítja az eredményeket. Ha korábban is futottak kampányok, akkor egy szakember által végzett optimalizálás akár napokon belül csökkentheti a felesleges költéseket (például leállít rossz kulcsszavakat, hozzáad negatív kulcsszavakat). Jelentős javulást – például kétszer annyi konverziót ugyanakkora költésből – általában néhány hónapos távlatban lehet elérni, mert ennyi idő alatt gyűlik össze elegendő adat az alapos optimalizációhoz. Fontos türelmesnek lenni: a Google Ads nagy előnye a gyors visszajelzés, de a legjobb eredmények érdekében a kampányoknak időt kell adni a tanulásra, és folyamatosan csiszolni őket. Egy jó szakember már rövid távon bizonyítja a rátermettségét kisebb javulásokkal, hosszabb távon pedig stratégiai partnerként tekinthetünk rá a növekedésben.

 

Összegzésképp, a Google Ads hirdetéskezelés egy rendkívül hatékony, de hozzáértést igénylő eleme a modern marketingnek. KKV-vezetőként az a feladatunk, hogy okosan gazdálkodjunk erőforrásainkkal – ideértve a marketingre fordított pénzt és időt is. Egy ponton túl érdemes felismerni, hogy a sikeres online hirdetésekhez profi segítség kell. Legyen szó a legújabb Google trendek kihasználásáról vagy a mindennapi kampánymenedzsment aprómunkájáról, egy tapasztalt szakemberre bízva a Google Ads-et nyugodtabban alhatunk, mert tudjuk, hogy kampányaink a lehető legjobb kezekben vannak. A befektetés pedig megtérül: a jól menedzselt hirdetések új vevőket, nagyobb árbevételt és végső soron üzleti növekedést eredményeznek.

Ha úgy érzi, itt az ideje szintet lépni a digitális marketingben, ne habozzon segítséget kérni – a Google Ads szakértők azért vannak, hogy az Ön vállalkozása is kihozhassa a maximumot ebből a páratlan hirdetési eszközből.

Webáruház készítés